استخدام نموذج التعلم التوليدي لتنمية المفاهيم الفقهية في مادة التربية الإسلامية لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالعراق | ||||
مجلة کلية التربية. بنها | ||||
Article 11, Volume 31, Issue 123, July 2020, Page 443-478 PDF (444.34 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfeb.2020.173238 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
ابراهيم جمعة إبراهيم | ||||
کلية التربية - جامعة بنها | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية استخدام نموذج التعلم التوليدي في تنمية المفاهيم الفقهية لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة التربية الإِسلامية بجمهورية العراق، ولتحقيق هذا الهدف اتبع الباحث المنهج التجريبي، وتم تطبيق اختبار المفاهيم الفقهية، وکتاب للطالب، ودليل للمعلم على عينة قوامها (80) من طلاب الصف الثاني المتوسط بمدرسة إبراهيم الخليل (عليه السلام) المتوسطة للبنين في مدينة الرمادي / محافظة الأنبار، حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين: (40) تجريبية، و(40) ضابطة، وأسفرت نتائج الدراسة عن فاعلية نموذج التعلم التوليدي المستخدم في الدراسة في تنمية المفاهيم الفقهية لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة التربية الإِسلامية، کما يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الفقهية لصالح المجموعة التجريبية، وأوصت الدراسة بالترکيز على تنمية المفاهيم باستخدام الطرق والأساليب التدريسية الحديثة مما يساعد على إجادتها حيث تمثل المفاهيم المکون الرئيسي لمادة التربية الإسلامية؛ مما يساعد على رفع المستوى التحصيلي في المادة، وتضمين مناهج التربية الإسلامية بأنشطة وتدريبات تسهم في زيادة قدرة الطلاب على تکوين بنى مفاهيمية متکاملة بما يتوافق مع مراحل نموهم المختلفة. USING THE GENERATIVE LEARNING MODEL FOR DEVELOPING FIQH CONCEPTS IN ISLAMIC EDUCATION COURSE AMONG INTERMEDIATE STAGE STUDENTS IN IRAQ Abstract The current study aimed at identifying the effectiveness of using the generative learning model in developing jurisprudence concepts among students of the second intermediate class in Islamic education in the Republic of Iraq, and to achieve this goal the researcher followed the experimental approach, and the jurisprudence concepts test, a student book, and a guide for the teacher were applied to a sample of its strength ( 80) Of the second year middle school students at Ibrahim Al-Khalil (peace be upon him) intermediate school for boys in Ramadi / Anbar Governorate, where they were divided into two groups: (40) experimental, and (40) control, and the results of the study resulted in the effectiveness of the generation learning model used in Study in T. The importance of jurisprudence concepts among students of the second intermediate grade in Islamic education subject, and there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the average degrees of students of the experimental and controlling groups in the post-application to test the jurisprudence concepts for the benefit of the experimental group, and the study recommended focusing on developing concepts using methods and teaching methods Modern, which helps in mastering it, as the concepts represent the main component of the Islamic education subject; which helps to raise the achievement level in the subject, and includes Islamic education curricula with activities and training that contribute to increasing students' ability to form structures of concepts Integrated diet in accordance with the different stages of their development. | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية: نموذج التعلم التوليدي; المفاهيم الفقهية; طلاب المرحلة المتوسطة Keywords: THE GENERATIVE LEARNING MODEL; FIQH CONCEPTS; INTERMEDIATE STAGE STUDENTS | ||||
Statistics Article View: 168 PDF Download: 150 |
||||