دور القواعد الإرجونوميکية الصحيحة في تحسين العزف على الآلات الموسيقية التربوية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية | ||||
مجلة کلية التربية. بنها | ||||
Article 15, Volume 31, Issue 123, July 2020, Page 610-642 PDF (933.91 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfeb.2020.173260 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
دعاء الفجر محمد سامي عباس صبحي | ||||
کلية التربية - جامعة الزقازيق | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور القواعد الإرجونوميکية الصحيحة في تحسين العزف على الآلات الموسيقية التربوية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية . ولتحقيق أهداف الدراسة، تبنت الباحثة المنهج الوصفي و تناولت نشأة الارجونوميکا وأهميتها في مجال الموسيقى والمبادئ الأساسية لها والتدخل الارجونوميکي لتحسين بيئة العزف وظروفها وأداء العازفين، ثم تناول البحث عرضا للأهداف العامة والخاصة لتعليم الموسيقى للنشئ، وکيفية تحقيقها عمليا باتباع القواعد الارجونوميکية بشکل تفصيلي على آلة الاکسيليفون والريکوردر والأوکورديون. The Role of the Proper Ergonomic Rules in Improving Primary School Pupils’ Playing Classroom Musical Instruments Dr. Doaaalfagr Mohamed Sami Abbas Subhi Assistant Professor of Curriculum and Music Education Faculty of Specific Education – Zagazig University Abstract This current study aimed at identifying the role of the proper ergonomic rules in improving primary school pupils’ playing classroom musical instruments. For fulfilling the study objectives, the researcher adopted the qualitative approach and tackled the evolution of ergonomics, its significance in the field of music, its basic principles, and the ergonomic intervention for improving music playing environment, its conditions and the players’ performance. Then, the researcher provided a presentation of the general aims and objectives for teaching music to the grown-ups, and how to apply them practically in detail to the xylophone, the recorder and the accordion. | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية: القواعد الارجونوميکية – الآلات الموسيقية التربوية Keywords: ergonomic rules; school musical instruments | ||||
Statistics Article View: 89 PDF Download: 168 |
||||