" کيفية الوصول الشامل للفراغات المعمارية في المنشآت التعليمية في المملکة العربية السعودية (في محاولة لتأمين حرکة تنقل سهلة لأصحاب الهمم و ذوي الإحتياجات الخاصة)" | ||||
Journal of the Egyptian Society of Engineers | ||||
Article 10, Volume 59, Issue 1, December 2020, Page 73-69 PDF (866.29 K) | ||||
Document Type: Scientific and technological | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
لميس سيد محمدى عبد القادر* | ||||
مدرس بقسم تکنولوجيا الانشاءات المعمارية - کلية التعليم الصناعى - جامعة بنى سويف | ||||
Abstract | ||||
إن الإعاقة وتبعاتها الاجتماعية والاقتصادية تشکل واحدة من أهم التحديات التي تواجه المجتمعات المعاصرة في وقتنا الحاضر؛ لذا لابد من تذليل العقبات التي تقيد الأشخاص ذوي الإعاقات وتحد إنتاجيتهم واستقلالهم في المجتمع، وحيث إن الشخص المعاق يحتاج لأدوات خاصة ومساحات مناسبة للحرکة تساعده على التقليل من الآثار المترتبة على إعاقته وتتيح له الوصول بصورة مريحة وآمنة للمکان الذي يريده، تتمثل هذه الأدوات لأصحاب الإعاقة الحرکية في العکازات والسنادات والکراسي المتحرکة کما تتمثل في العصا البيضاء والتجهيزات السمعية أو البصرية لأصحاب الإعاقة الحسية والذهنية، لذا يجب مراعاة معايير خاصة عند تصميم مختلف مکونات البيئة العمرانية الداخلية والخارجية لتمکين المعاقين من المشارکة بشکل کامل في المجتمع دون تمييز، وباستقلالية تامة، وتمکينهم من الوصول إلى کافة الأماکن والأنشطة بشکل يسير، وتلک الرؤية تمثل مفهوم التصميم للجميع وفلسفة الوصول الشامل، ويوجز البحث بعض الاشتراطات الفنية الواجب توافرها في المنشآت التعليمية لتکون مهيأة للجميع وتسهل الوصول الشامل لکافة مکوناتها بلا عوائق. | ||||
Keywords | ||||
الوصول الشامل; المنشآت التعليمية; حرکة التنقل في المباني; ذوي الإحتياجات الخاصة; المقياس الإنساني | ||||
References | ||||
1- Guide to access to the environment in Saudi Arabia King Salman, Center for Disability Research, 1431 – 2010.
2- Guide to comprehensive access in the land transport modes in the Kingdom King Salman, Center for Disability Research, 1431 – 2010.
3- Guide to Comprehensive Access to Maritime Transport in the Kingdom. King Salman Center for Disability Research.1431 – 2010.
4- Directory of islands, sidewalks and streets, Ministry of Municipal and Rural Affairs.2010.
5- Harkey D. L., D. Carter, and B. Bentzen, Accessible Pedestrain Signals: A Guide to Best Practices,, 2010; http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/nchrp/nchrp_w117a.pdf
6- Passenger Terminal Accessibility: Code of Practice; Canadian Transportation Agency, January 2016; https://www.otc-cta.gc.ca/eng/publication/passenger-terminal-accessibility
7- Nasar j. and J.E. Cowley; Universal Design and Visit ability; From A accessibility to Zoning, National Environment for the arts & The John Glenn School of Public Affairs, USA, 2007; http://unipd-centrodirittiumani.it/public/docs/ UniversalDesign Visitability 2007.pdf
8- Taxi Driver Awareness Program, Town of Oakville, Ontario, Canada; http://www.taxi-library.org/oak.htm
9- Accessible Bus Stop Design Guidance; Bus Priority Team, Transport for London, 2006; http://content.tfl.gov.uk/accessibile-bus-stop-design-guidance.pdf
10- Universal Accessible Bus Stop Design Guidelines; Greater Vancouver Transportation Authority; 2007; https://www.surrey.ca/files/3004Att7TransLinkDesignGuidelines.pdf
11- T. Rickert; Bus Rapid Transit Accessibility Guidelines, Funded by The World Bank; 2007; http://siteresources.worldbank.org/DISABILITY/Resources/280658-
12- UK Department for Transport, Access to Air Travel for Disabled Persons and Persons with Reduced Mobility – Code of Practice; July 2008; http://www.ukaccs.info/accesstoairtravelfordisabled.pdf
13- Report of the Asok Kumar Committee for the Review of the Civil Aviation Requirements (CAR) for Persons with Disabilities, October 2012. Ministry of Civil Aviation New Delhi; http:// civilaviation.gov.in/sites/default/files/moca_003352.pdf
| ||||
Statistics Article View: 259 PDF Download: 100 |
||||