هشام بن الحَکَم الرّافضي آراؤه الاعتقاديّة، وأثره في تطوّر الفکر الإمامي | ||||
مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور | ||||
Article 3, Volume 5, Issue 12, December 2020, Page 87-172 PDF (1.73 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jcia.2020.175538 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
بدر بن ناصر بن محمد العواد | ||||
جامعة القصيم المملکة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
ُعَدّ هشام بن الحَکَم من الشّخصيات المهمّة والمؤثّرة في تاريخ الفکر الإماميّ، فهو شيخ متکلِّمي الشّيعة في زمانه وأحدُ خواصّ أصحاب اثنين من أئمّتهم الاثني عشر، وبفضل مقدرته الکلاميّة وقُربه من الصّادق وثنائه عليه تبوّأ مکانًا مرموقًا في وقت وجيز من اعتناقه للتشيّع بعد أن کان جَهْمِيًّا، ولم يتوانَ الرّجلُ عن نُصرة مذهبه الجديد والدّفاع عنه؛ بالتّأليف تارةً، وبمناظرة خصومه تارةً أخرى حتى جرّه نَزَقُه إلى التّسبُّب بمقتل موسى الکاظم الذي کان من خواصّه ومن أبرز مَن ثبّتوا إمامتَه بعد وفاة أبيه. وقد حُفِظَت لنا کثيرٌ من آراء هشام، ومن أشنعها قولُه بـ(التّشبيه) وزعمُه (حدوث العلم الإلهيّ)، وهما شيئان طالما حاول علماء الإماميّة قديمًا وحديثًا التّنصّلَ من الاعتراف بصحّتهما عنه لعلمهم بما يلزم على ذلک من لمز لهم وطعنٍ في مذهبهم. وقد تمکّن الرّجل من إحداث تأثيرٍ سيئ للغاية في البِنية العقديّة الإماميّة، حيث أعاد هو وجماعة من معاصريه إحياء (نظريّة النّصّ والوصيّة) التي نادى بها قبلهم ابنُ سبأ، وبما أنّ هذا الإحياء أَمْلَتْهُ الظّروف العاصفة التي أعقبت وفاة جعفر الصّادق فقد أُعيدت صياغة النّظريّة بما يتوافق مع وضع الشِّيعة المضطرب، کما خطا بالتّشيُّع خُطوات أُخرى باتّجاه الغلوّ والانفصال عن بقيّة المسلمين حين ابتدع القول بـ(عصمة الأئمّة)، وأقدم على فتح باب الطّعن في الصّحابة وانتقاصهم وجرّأ الشِّيعة عليه بما لم يعهد من أوائلهم، وتبنّى فرية (تحريف القرآن) مدّعيًا عبث أيدي الصّحابة به زمن عثمان رضي الله عنه. ABSTRACT Hishamibn al-Hakam is one of the most important and influential figures in the history of Imamate "Imamiyah thought. He is the sheikh of the Shi'a theologians of his time, and a companion of two of the Ithna Ashariyyah Imams. Due to his theological abilities and closeness to al-Sadiqhe assumed a prominent place in the short period of his conversion to Shi'ism after being a Jahmi. The man did not hesitate to support his new doctrine and defend it in publications, and in confront his opponents in debates. His arrogance dragged him to cause the death of Musa al-Kadhim, who was one of his companions and the most prominent of those who established his imamate after the death of his father. A considerable number of Hisham's viewpoints have been preserved, and among the most heinous of them is (anthropomorphism) and claiming renewing (divine science), which are two things scholars, past and present, tried to deny as this entails challenges of their doctrine. The man was able to make a very bad impact on the structure of the doctrine of the Ithna Ashariyyah "Imamiyahwhere he and a group of his contemporaries revived (the theory of text and the commandment) advocated by Ibn Saba earlier. Since the revival was dictated by the confused situation following the death of Jafar Sadiq, the theory was reformulated in line with the confused situation of the Shiites. He took advanced steps in exaggeration and separation from the rest of the other Muslims when he advocated the (infallibility of Imams), as he opened the door to challenge, defyand derogate the Prophet's companions. This lead the Shiites to defy him as never before.He adopted Fray (distortion of the Koran) claiming that the Prophet's companions have tampered with it in the time of Othman, may Allah be pleased with him. | ||||
Keywords | ||||
: هشام; حکم; الرافضي; الاعتقادية; الفکر - الإمامي Hisham - Wisdom - Al-Rafidi - Belief - Thought - The Imamate | ||||
Statistics Article View: 248 PDF Download: 276 |
||||