التوجهات المعاصرة للتنمية المهنية القائمة على المدرسة، وإمکانية الإفادة منها بمؤسسات رياض الأطفال فى مصر | ||||
دراسات فى التعليم الجامعى | ||||
Article 3, Volume 35, Issue 35, January 2017, Page 99-161 PDF (712.55 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/deu.2017.17623 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
أميرة خیری على أحمد* | ||||
مدرس أصول التربية بکلية التربية بالإسماعيلية ، جامعة قناة السويس | ||||
Abstract | ||||
تعتبر التنمية المهنية لمعلمات رياض الأطفال مدخلاً هاماً من مدخلات العملية التعليمية، حيث إنها تعنى بتحسين أداء المعلمات، مما يجعلهن قادرات على القيام بأدوارهن التعليمية ومتطلبات عملهن بکفاءة و فاعلية ويعبر البحث الحالى عن اهمية التنمية المهنية لمعلمات رياض الأطفال لتطوير أدائهن والمساهمة في تطوير العمل داخل روضاتهن، ومن أهم المداخل المعاصرة لذلک " التنمية المهنية القائمة على المدرسة"؛ حيث ظهر هذا المدخل کنمط من أنماط التدريب تطور عن التدريب المحلى للمعلمين بعيداً عن مرکزية البرامج التدريبية، وبدأ فى الانتشار کنمط جديد يقوم فيه المعلمون بالتخطيط لتنفيذ البرامج التدريبية، مما يؤدى إلى تحسين العمل بالمدرسة من خلال تحسين الاتصال والعلاقات بين الزملاء وتدعيم المسئولية المهنية للمعلمين. The professional development of kindergarten teachers is an important input to the educational process, as it is concerned with improving the performance of teachers, which makes them able to carry out their educational roles and work requirements efficiently and effectively. The current research expresses the importance of professional development of kindergarten teachers to develop their performance and contribute to the development of work within their kindergartens , And one of the most important contemporary approaches to this "professional development based on the school"; This portal emerged as a pattern of training evolved from the local training of teachers away from the centrality of training programs, and began to spread as a new model in which teachers Planning for the implementation of training programs, which improves school work by improving communication and peer relationships and strengthening professional responsibility of teachers. | ||||
Keywords | ||||
" التنمية المهنية القائمة على المدرسة" School-based Professional Development: | ||||
Statistics Article View: 248 PDF Download: 652 |
||||