دليل المستويات المعيارية لمتعلم اللغة العربية وفاعليته في تنمية معرفة معلمي اللغة العربية ومهارات تخطيط الدرس لديهم | ||||
مجلة کلية التربية. بنها | ||||
Article 4, Volume 31, Issue 124 - Serial Number 3, October 2020, Page 107-152 PDF (942.7 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfeb.2020.179535 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
سعاد جابر محمود حسن | ||||
کلية التربية- جامعة أسوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى تحديد مستوى معرفة معلمي اللغة العربية بالمرحلة الإعدادية بالمستويات المعيارية للمتعلم في اللغة العربية، وتحديد تصوراتهم عنها، وبناء دليل المستويات المعيارية لمتعلم اللغة العربية، وتعرف فاعليته في تنمية معرفة معلمي اللغة العربية ومهارات تخطيط الدرس، تم إعداد اختبار المستويات المعيارية للمتعلم، و استمارة مقابلة مقننة، و بطاقة تقييم خطة الدرس، ودليل المعلم للمستويات المعيارية، واعتمد البحث على المنهجين النوعي والتجريبي وتکونت مجموعة البحث من ثمان معلمات للغة العربية بالمرحلة الإعدادية بمحافظة أسوان، وتوصل إلى أن مستوى معرفة المعلمات الضعيف أثر على تصوراتهم عن المستويات المعيارية وجدواها وأهميتها، وأن الدليل ذو فاعلية في تنمية معرفة مجموعة البحث وتنمية مهارات تخطيط الدرس، وأوصى البحث بدراسة تصورات معلمي اللغة العربية واعتقاداتهم عن المعايير وغيرها من حرکات إصلاح التعليم، وإعداد نسخة مبسطة من المعايير لأولياء الأمور وللطلاب، وتوفير الأدلة المبسطة للاتجاهات الحديثة في المناهج لتوعية المعلمين بها. A guide of standards levels for Arabic language learners and its effectiveness in developing Arabic language teachers' knowledge andlesson planning skills. Abstract The research aimed to measure knowledge level of Arabic language teachers in the preparatory stage about the standard levels of the learner in Arabic language, detect their perceptions about it, build a guide of the standard levels, and measure its effectiveness in developing Arabic language teachers' knowledge and lesson planning skills, the standard levels test for the learner was prepared, a standardized interview form, a lesson plan assessment card, and a teacher's guide for the standard levels, The research used qualitative and experimental approaches, the research group consisted of eight teachers of the Arabic language in the preparatory stage, and reached that teachers ’poor knowledge level affected their perceptions of the standards, their relevance and importance, and that the guide is effective in developing knowledge of the research group, developing lesson planning skills, The research recommended studying the perceptions of Arabic language teachers and their beliefs about the standards. Preparation of a simplified version of the standards It is intended for parents and students, and provides simplified guide of recent trends in curricula to educate teachers about them. | ||||
Keywords | ||||
کلمات مفتاحية: المستويات المعيارية; تعليم اللغة القائم على المعايير; معرفة المعلم; تصورات المعلم; التدريس المعتمد على المعايير Key Words: Stan; Standards-based language teaching; teacher knowledge; teacher perceptions; standards-based teaching | ||||
Statistics Article View: 235 PDF Download: 187 |
||||