البنية العاملية لمقياس اضطراب الهُوية لدى طلاب المرحلة الثانوية المودعين بالمؤسسات الإيوائية | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Article 10, Volume 14, Issue 12, December 2020, Page 270-309 PDF (6.11 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2021.38727.1063 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
جهاد محمد کيلاني 1; نور احمد الرمادى2; سيد احمد محمد الوکيل 3 | ||||
1کلية التربية - جامعة الفيوم | ||||
2کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة الفيوم | ||||
3قسم علم النفس - کلية الآداب - جامعة الفيوم | ||||
Abstract | ||||
مستخلص: هدف البحث الحالي إلى التعرف على البنية العاملية لمقياس اضطراب الهُوية لدى طلاب المرحلة الثانوية المودعين بالمؤسسات الإيوائية، لذا طُبق المقياس على عينة قوامها (200) طالباً وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية المودعين في المؤسسات الإيوائية ممن يقيمون في محافظات "الفيوم، وبني سويف، والجيزة" للعام الدراسي 2019-2020م، بمتوسط عمري مقداره (17.10) عامًا وانحراف معياري مقداره (2,05)، وقد توصلت نتائج التحليل العاملي الاستکشافي والتوکيدي إلى تشبع البنية العاملية لاضطراب الهُوية على خمسة عوامل، علاوة على أن المقياس قد حقق درجة جيدة من الصدق والثبات. الکلمات المفتاحية: البنية العاملية، اضطراب الهُوية، طلاب المرحلة الثانوية، المؤسسات الإيوائية. Abstract: The aim of the current research is to identify the factor construct of the Identity Disorder Scale among secondary school students placed in residential institutions. Therefore, the scale was applied to a sample of (200) male and female secondary school students placed in residential institutions who reside in the governorates of "Fayoum and Beni Suef." And Giza "for the academic year 2019-2020, with an average age of (17.10) year and a standard deviation of (2,05). The results of the exploratory factor analysis and Confirmatory have reached the saturation of the factor construct of identity disorder on five factors, in addition to that the scale has achieved a good degree of validity And reliability. keywords: Factor construct, Identity disorder, Secondary Stage Students , Shelter Institutions. | ||||
Keywords | ||||
البنیة العاملیة; اضطراب الهُویة; طلاب المرحلة الثانویة; المؤسسات الإیوائیة | ||||
Full Text | ||||
The aim of the current research is to identify the factor construct of the Identity Disorder Scale among secondary school students placed in residential institutions. Therefore, the scale was applied to a sample of (200) male and female secondary school students placed in residential institutions who reside in the governorates of "Fayoum and Beni Suef." And Giza "for the academic year 2019-2020, with an average age of (17.10) year and a standard deviation of (2,05). The results of the exploratory factor analysis and Confirmatory have reached the saturation of the factor construct of identity disorder on five factors, in addition to that the scale has achieved a good degree of validity And reliability. | ||||
Statistics Article View: 196 PDF Download: 158 |
||||