التنمية المهنية لمعلمي المدرسة الثانوية العامة في ضوء بعض المستحدثات التکنولوجية Professional development of secondary school teachers in the light of Educational Technological innovations | ||||
مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا | ||||
Article 14, Volume 47, Issue 47, April 2021, Page 118-142 PDF (2.14 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/maeq.2021.88741.1039 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
عُليّه حسن مصطفى ; محمد سيد محمد السيد; ننسى أحمد فؤاد | ||||
قسم أصول التربية / کلية التربية بقنا / جامعة جنوب الوادي | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى؛ التعرف على الأسس النظرية للمستحدثات التکنولوجية، وإلقاء الضوء على الإطار الفلسفي للتنمية المهنية لمعلمي المدرسة الثانوية العامة، والوقوف على الاستفادة من توظيف المستحدثات التکنولوجية في تطوير التنمية المهنية لمعلمي المدرسة الثانوية العامة، وتقديم مقترحات لتفعيل التنمية المهنية لمعلمي المدرسة الثانوية العامة في ضوء بعض المستحدثات التکنولوجية، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: ندرة الدورات التدريبية المرتبطة بتنمية مهارات معلمي المدرسة الثانوية العامة على استخدام المستحدثات التکنولوجية، ندرة وجود حوافز مادية ومعنوية لالتحاق معلمي المدرسة الثانوية العامة بالدورات التدريبية، الأعباء الوظيفية المطلوبة من معلمي المدرسة الثانوية العامة مما يقلل استخدامهم المستحدثات التکنولوجية. The study aimed to; Identify the theoretical foundations of technological innovations, shed light on the philosophical framework for the professional development of general secondary school teachers, identifying the use of technological innovations in developing the professional development of public secondary school teachers, and make proposals to activate the professional development of general secondary school teachers in the light of some technological innovations. The study adopted the descriptive approach, and the study reached a set of results, the most important of which are: the scarcity of training courses related to the development of the skills of general secondary school teachers to use technological innovations, the scarcity of material and moral incentives for general secondary school teachers to enroll in training courses, Job burdens required of general secondary school teachers, which reduces their use of technological innovations | ||||
Keywords | ||||
التنمية المهنية; المستحدثات التکنولوجية; المعلم | ||||
Statistics Article View: 203 PDF Download: 270 |
||||