أولاً: المراجع العربية:
- أبو حسين، نسرين السيد عبده؛ الملاحي، وفاء مجيد محمد؛ الباسل، ميادة محمد فوزي.(2018). متطلبات إعداد معلم التربية الخاصة في ضوء المعايير العالمية ، مجلة الثقافة والتنمية - مصر ، 19(134)، 110-177.
- المعمرية، فاطمة بنت حمدان بن عبدالله.(2016). الحاجات التدريبية لمعلمي التربية الخاصة في سلطنة عُمان في ضوء بعض المتغيرات ، رسالة ماجستير غير منشورة،کلية العلوم التربوية والنفسية، جامعة عمان العربية، الأردن.
- وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان.(2009). دليل نظام تطوير الأداء المدرسي ، مسقط.
- حسين، جلال حاج.(2014). تطوير مقياس لتصور معلم التربية الخاصة لفاعليتة الذاتية، مجلة العلوم التربوية بکلية التربية جامعة الملک سعود - المملکة العربية السعودية ، 26(1)، 183-198.
- وزارة وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان.(2009). دليل نظام تطوير الأداء المدرسي ، مسقط: المُديرية العامة لتنمية الموارد البشرية.
- المجلس الأعلى للتخطيط بسلطنة عُمان.(2019)، الاستعراض الوطني الطوعي الأول لسلطنة عُمان 2019: المنتدى السياسي رفيع المستوى، مسقط: اللجنة الوطنية لتحقيق أهداف التنمية المستدامة .
- النجار، فاطمة يوسف عوض.(2016). تقييم کفايات معلمي ذوي اضطراب طيف التوحد في ضوء معايير الممارسة المهنية من مجلس الأطفال الاستثنائيين في عينة أردنية، المجلة التربوية بکلية التربية، جامعة سوهاج – مصر، (45)، 303- 347 .
- الکثيري، صفية محمد؛ ترکستاني، مريم حافظ عمر.(2020). تطبيق معلمات الصم وضعاف السمع في برامج الدمج بمدينة الرياض بمجلس الأطفال الاستثنائيين ، المجلة التربوية، جامعة الکويت، (34)، 293-334.
- الديحانى، منال حميدى؛ الهيم، عيد صقر.(2015). الکفايات التدريسية لمعلمي التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية في ضوء المعايير الدولية بدولة الکويت، مجلة الطفولة والتربية، کلية رياض الأطفال، جامعة الإسکندرية، 7(22)، 587- 652.
ثانياً: المراجع الأجنبية:
- Connecticut Department of Education.(1999). Discipline- Based Professional Teachig Standards, Connecticut.
- Council for Exceptional Children. (1994). CEC Standards for Professional Practice in SpecialEducation, Reston,, Virginia.
- Council for Exceptional Children.(2009).What Every Must Know Special Educator:Ethics, Standards, and Guidelines, Arlington, Virginia..
- Council of Chief State School Officers.(2001).Model Standards for Licensing General and Special Education Teachers of Students with Disabilities: A Resource for State Dialogue, Washington: Interstate New Teacher Assessment and Support Consortium.
- Iowa Department of Education.(2019). Special Education Eligibility and Evaluation Standards, Des Moines, State Board of Education.
- National Council for Accreditation of Teacher Education.(2012). CEC Initial Level Special Educator Preparation Standards, Washington.
- North Carolina Professional Teaching Standards Commission. (2003).Standards for Special Education Teachers ,Raleigh :North Carolina Department of Education.
- Pennsylvania Department of Education.(2016). The Framework for Special Education Grades PreK-8 & 7-12 Program Guidelines, Harrisburg: Bureau of School Leadership and Teacher Quality .
- Révai, Nóra .(2018). What Difference do Standards Make to Educating Teachers?: A Review with Case Studies on Australia, Estonia and Singapore, Praise: Organisation for Economic Co-operation and Development.
- Sarginson, Catherine Elizabeth.(2017). An investigation into Special Educational Needs training and the SENCO‘s role in practice change, Un Published Master Dissertation, V Faculty of Humanities, University of Manchester, England.
- Texas Department of Education.(2001). Special Education Standards, Texas.
- Virginia Department of Education.(2008). Virginia Standards for the Professional Practice of Teachers, Richmond, Virginia: Division of Teacher Education and Licensure.
- Virginia Department of Education.(2012). Virginia Standards for the Professional Practice of Teachers, Richmond, Virginia: Virginia Board of Education
- Woolf, Sara B..(2014). Special Education Professional Standards: How Important Are They in the Context of Teacher Performance Evaluation?, Teacher Education and Special EducationJournal, 38(4), 276–290.
- Virginia Department of Education.(2012). Virginia Standards for the Professional Practice of Teachers, Richmond, Virginia: Virginia Board of Education.
- Council for Exceptional Children.(2015). What Every Special Educator Must Know: Professional Ethics and Standards, Arlington, Virginia.
- Simmons, Michelle ; Sharp, Laurie A. (2019) .Assessment in Special Education Teacher Preparation: An Examination of Practices, Northwest Journal of Teacher Education, 14 (2), 1-12.
|