HISTORICAL AND RELIGIOUS EFFECTS IN COPTIC ART | ||||
Journal of the General Union of Arab Archaeologists | ||||
Article 10, Volume 6, Issue 3, November 2021, Page 145-160 PDF (1.48 MB) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/jguaa2.2021.80546.1064 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
Ezzat Zaky Kadous | ||||
Professor at faculty of Arts, Alexandria University, Egypt | ||||
Abstract | ||||
Historical and Religious Effects in Coptic Art [EN] Before Christianity appeared the religious state in Egypt and the Roman world included many religions, such asEgyptian, Greek, and Roman, as well as Judaism, which moved to Egypt at the beginning of the Ptolemaic period, and the the Ruler cults, which went on through the Roman period. This mixture of religious and political concepts had its effect on the Egyptian people, as they lost their sense of spiritual faith, justice and morality, which they inherited from their ancestors of the pharaohs. Religion had become a commodity or weapon in the hands of the colonizers. Colonizing rulers sometimes utilized religion to approach the conquered Egyptian people, and other times as a policy to erase the roots of ancient Egyptian religion. By the advent of Christianity and the coming of Saint Mark to Alexandria, to spread the teachings of the Christianreligions, the Egyptians found in Christianity their sanctuary from the abhorrent Roman rule, especially since it carried and advocated the same principles and values that they had inherited from their ancestors. As a result, the Romans began persecuting Christians and assaulted them, until the Christian religion was fully recognized during the reign of the emperor Theodosius I 391 AD. The Coptic religion has given us a popular art coming from the Egyptian people. It expresses the religious character of their time, away from the concept of official or international art, and it became clear on frescoes, wall paintings, and icons -- the most important products of Christian art. | ||||
Highlights | ||||
| ||||
Keywords | ||||
Coptic; Christ; Saint Mark; Oman Persecution; Monasticism; Heresy; Popular Art | ||||
References | ||||
المــــــراجع [Ar] BIBLIOGRAPHY الأنبا متاؤوس الأسقف العام: سمو الرهبنة، ط.3 ، (دير السريان)، 1991م. al-Anbā Mitʾāwūs al-Asquf al-ʿām: Sumuw al-rahbana, 3rd (ed.), (Dīr al-siryān) 1991.
الأنبا يوساب: تاريخ الأباء البطارکة،القاهرة (الهيئة المصرية العامة للکتاب) 2017م. al-Anbā Yūsāb: Tārīẖ al-ʾabāʾ al-baṭārika, Cairo (al-Hayʾa al-miṣrīya al-ʿāmma liʾl-kitāb), 2017.
الراهب القس صموئيل السريانى: عمارة الکنائس والأديرة الأثرية فى مصر، معهد الدراسات القبطية، د.ت al-Rāhib al-qis Ṣamūʾīl al-Siryānī: ʿImārat al-kanāʾis waʾl-ʾadīra al-aṯarīya fī Miṣr, (Institute of Coptic Studies) d.t.
الرسولى، أثناسيوس: مقالة فى رسالة مارمينا الرابعة، الإسکندرية) مطبعة رمسيس) 1950م. al-Rasūlī, Aṯnāsyūs: Maqāla fī risālat mārmīnā al-rābiʿa, Alexandria) Maṭbaʿat ramsīs) 1950.
السنکسار القبطى:» الجامع لأخبار الأنبياء والرسل والشهداء والقديسين« وضعه الأنبا بطرس الجميل والأنبا ميخائيل والأنبا يوحنا، القاهرة(مکتبة المحبة) 1979م. al-Sinksār al-Qibṭī: «al-Ǧāmiʿ li aẖbār al-anbiyāʾ waʾl-rusul waʾl-šuhadāʾ waʾl-qiddīsīn» waḍaʿahu al-anbā Buṭrus al-Ǧamīl waʾl-anbā Mīẖāʾīl waʾl-anbā Yūḥannā, Cairo) Maktabat al-maḥabba) 1979.
الطيب، أبو الفرج: تفسير على إنجيل لوقا، مجـ.2، (دار المشرق) 1959م. al-Ṭayīb, Abū al-Faraǧ: Tafsīr ʿalā inǧīl lūqā, vol.2, ( Dār al-mašriq) 1959.
العبادى، مصطفى: مصر من الإسکندر الأکبر إلى الفتح العربى، القاهرة( مکتبة الأنجلو المصرية) 1987م. al-ʿAbbādī, Muṣṭafā: Miṣr min al-Iskandar al-akbar ʾilā al-fatḥ al-ʿarabī, Cairo( Maktabat al-anǧlū al-miṣrīya) 1987.
العرينى، السيد الباز: مصر البيزنطية، القاهرة ( دار النهضة العربية) 1961م. al-ʿIrīnī, al-Sayīd al-Bāz: Miṣr al-Bīzanṭīya, Cairo (Dār al-nahḍa al-ʿarabīya) 1961.
القس بولا البراموسى: الهوستوريا موناخورم، القاهرة (أبناء الأنبا موسي الأسود) د.ت. al-Qis Būlā al-Barāmūsī: al-Hūstūryā mūnāẖūrm, Cairo) Abnāʾ al-anbā Mūsā al-aswad) d.t.
المسکين، الأب متى: لمحة سريعة عن رهبنة مصر ودير القديس أنبا مقار، وادى النطرون( مطبعة دير القديس أبو مقار ) 1985م. al-Miskīn, al-ʾAb Mattā: Lamḥa sarīʿa ʿan rahbanat Miṣr wa dīr al-qiddīs Anbā Maqqār, Wadi Natrun (Maṭbaʿat dīr al-qiddīs Abū Maqqār) 1985.
باسيه، رنييه: السنسکسار القبطى اليعقوبى، تعريب: صموئيل السريانى، ج.1 ،القليوبية( هارموني للطباعة) 2003م. Basset, René: al-Sinskār al-qibṭī al-yaʿqūbī, Arabizationed by: Ṣamūʾīl al-Siryānī, vol.1, al- Qalyubia (Hārmūnī liʾl-ṭibāʿa) 2003.
بتشر، أ.ل.: تاريخ الأمة القبطية، جـ.1، القاهرة (مصر بالفجالة) 1900م. Butcher, A.L.: Tārīẖ al-ʾumma al-qibṭīya, vol.1, Cairo( Maṭbaʿat Miṣr biʾl-faǧǧāla) 1900.
بتلر، الفريد: فتح العرب لمصر، القاهرة (مکتبة مدبولي) 1996م. Butler, Alfred: Fatḥ al-ʿarab li Miṣr, Cairo (Maktabat madbūlī) 1996.
تاوضروس، زکى: فى صحراء العرب والأديرة الشرقية، القاهرة) مکتبة مدبولي( 1929م. Tāwaḍrūs, Zakī: Fīṣaḥarāʾ al-ʿarab waʾl-adīra al-šarqīya, Cairo (Maktabat madbūlī) 1929.
توفيق ، عمر کمال: تاريخ الإمبراطورية البيزنطية، الإسکندرية( دار المعرفة الجامعية) 1967م. Tawfīq, ʿUmar Kamāl: Tārīẖ al-imbrāṭūrīya al-Bīzanṭīya, Alexandria) Dār al-maʿrifa al-ǧāmiʿīya( 1967.
حبيب، رؤوف ، تاريخ الرهبنة الديرية فى مصر، القاهرة: مکتبة المحبة، 1983م. Ḥabīb, Raūʾf: Tārīẖ al-rahbana al-dīrīya fī Miṣr, Cairo( Maktabat al-maḥabba) 1983.
حداد، استيفانس :» تاريخ الکنيسة انطاکي»”، منشورات النور، 1984م. Ḥaddād, Stīfān: «Tārīẖ al-kanīsa inṭākya», (Manšūrāt al-nūr) 1984.
حنانيا السريانى: القلالى السکنى مع الله، القاهرة ) دير البراموس( 1992م. Ḥanāyā al-Siryānī: al-Qalālī al-sakan maʿa Allah, Cairo( Daīr al-barāmūs) 1992.
سوريال، عزيز، “نشأة الرهبنة المسيحية”، رسالة مارمينا عن الرهبنة القبطية، القاهرة) مطبعة رمسيس) 1948م. Sūryāl, ʿAzīz: «Našʾat al-rahbana al-masīḥīya», Risālat Mārmīnāʿan al-rahbana al-qibṭīya, Cairo(Maṭbaʿat ramsīs) 1948.
شقير، نعوم: شبة جزيرة سيناء، القاهرة (هنداوي سي آي سي) 2017م. Šuqīr, Naʿūm: Šibh ǧazīrat Saynāʾ, Cairo (Hindāwī sī ʾāī sī) 2017.
شکرى، منير: «آباء البريةـ، ماکتب عنهم ومالهم من أثر عالمى»، رسالة مارمينا عن الرهبنة القبطية، القاهرة (مطبعة رمسيس)، 1948م. Šukrī, Munīr: «ʾAbāʾ al-barrīya, Mā kutiba ʿanhum wa mālhum min aṯar ʿālamī», Risālat Mārmīnāʿan al-rahbana al-qibṭīya, Cairo (Maṭbaʿat ramsīs) 1948.
______: «أديرة وادى النطرون»، رسالة مارمينا الخامسة، 1962م. _____ :«Adīrat wādī al-naṭrūn», Risālat Mārmīnā al-ẖāmisa, 1962.
______: «المسيحية وماتدين به للقبط»، مقالة فى رسالة مارمينا الخامسة، الإسکندرية) مطبعة رمسيس) 1962م. _____: al-Masīḥīya wa mā tadīn bihi liʾl-Qibṭ", Maqāla fī risālat Mārmīnā al-ẖāmisa, Alexandria( Maṭbaʿat ramsīs) 1962.
شنودة، زکى، تاريخ الأقباط، ج.1، (دار فيلوباترون للترجمة والنشر) 2001م. Šinūda, Zakī:Tārīẖ al-aqbāṭ, vol.1, (Dār fīlūbātrūn liʾl-tarǧama waʾl-našr) 2001.
شيحة، مصطفى: دراسات فى العمارة والفنون القبطية، القاهرة ) هيئة الآثار المصرية) 1988م. Šīḥa, Muṣṭafā: Dirāsāt fī al-ʿimāra waʾl-funūn al-qibṭīya, Cairo) Hayʾat al-aṯār al-Miṣrīya( 1988.
السريانى، صموئيل: الفن القبطى والتأثيرات الفرعونية، معهد الدراسات القبطية، د.ت al-Sīryānī, Ṣamūʾīl: al-Fan al-qibṭī waʾl-taʾ-īrāt al-firʿūnīya, (Institute of Coptic Studies) d.t.
طوسون، عمر: أديرة وادى النطرون، القاهرة( مکتبة المدبولي) 1930م. Ṭūsūn, ʿUmar: Adīrat wādī al-naṭrūn, Cairo ( Maktabat madbūlī) 1930.
عبد الفتاح، محمد: المصريون والمسيحية، الإسکندرية( مؤسسة طيبة للنشر والتوزيع) 2000م. ʿAbd al-Fattāḥ, Muḥammad: al-Miṣraīyūn waʾl-Masīḥayīn, Alexandria( Mūʾasasat ṭība liʾl-našr waʾl-tawzīʿ) 2000.
عبد النور، راغب: أوريجانوس (180-255م) فى رسالة مارمينا الرابعة، الإسکندرية) مطبعة رمسيس( 1950م. ʿAbd al-Nūr, Rāġib: ʾUrīǧānūs (180- 255) fī risālat Mārmīnā al-rābiʿa, Alexandria( Maṭbaʿat ramsīs) 1950.
على، عبد اللطيف أحمد على: مصر والإمبراطورية الرومانية فى ضوء الأوراق البردية، القاهرة ( دار النهضة العربية) 1985م. ʿAlī, ʿAbd al-Laṭīf Aḥmad ʿAlī: Miṣr waʾl-imbrāṭūrīya al-rūmānīya fīḍūʾ al-awrāq al-bardīya, Cairo ) Dār al-nahḍa al-ʿarabīya) 1985.
مکرم، موريس: الأديرة الغربية، الاسکندرية: مطبوعات جمعية مار مينا العجايبي، 1947م. Makram, Mūrīs: al-adīra al-adīra al-ġarbīya, Alexandria( Maṭbūʿāt ǧamʿiyat Mār Mīnā al-ʿaǧāybī) 1947.
موسى: ميلاد العصور الوسطى، القاهرة( الهيئة المصرية العامة للکتاب) 1998م. Mūsā: Mīlād al-ʿuṣūr al-wasṭā, Cairo (al-Hayʾa al-miṣrīya al-ʿāmma liʾl-kitāb) 1998.
کامل، مراد: حضارة مصر فى العصر القبطي، القاهرة ( دار العالم العربي) د.ت. Kāmil, Murād: Ḥaḍārat Miṣr fī al-ʿaṣr al-qibṭī, Cairo (Dār al-ʿālam al-ʿarabī) d.t.
_____:«القبط فى رکب الحضارة العالمية»، مقالة فى رسالة مارمينا الخامسة، الإسکندرية) مطبعة رمسيس(1954م. _____: «al-Qibṭ fī rakb al-ḥaḍāra al-ʿālamīya», Maqāla fī risālat Mārmīnā al-ẖāmisa, Alexandria( Maṭbaʿat ramsīs) 1954.
نسيم، جوزيف: مجتمع الإسکندرية عبر العصور، الإسکندرية ( کلية الآداب/ جامعة الإسکندرية)، 1963م. Nasīm, Ǧūzīf: Muǧtamaʿ al-ʾIskandarīya ʿabr al-ʿuṣūr, Alexandria (Faculty of Arts/ Alexandria University) 1963.
نصحى، إبراهيم: تاريخ مصر فى عصر البطالمة، جـ.2 ، القاهرة) مکتبة الأنجلو المصرية) 1980. Nuṣḥī, Ibrāhīm: Tārīẖ Miṣr fīʿaṣr al-Baṭālima, vol.2, Cairo (Maktabat al-anǧlūal-miṣrīya) 1980.
________: مصر فى عصر الرومان، الحضارة المصرية القديمة، القاهرة(مکتبة الأنجلو المصرية) 1989م. ______: Miṣr fīʿaṣr al-Rūmān, al-Ḥaḍāra al-miṣrīya al-qadīma, Cairo (Maktabat al-anǧlūal-miṣrīya) 1989.
نخله، کامل صالح، تاريخ القديس مرقس البشير، القاهرة: مکتبة المحبة، 1952م. Nẖla, Kāmil Ṣāliḥ: Tārīẖ al-qiddīs Murqus al-Bašīr, Cairo( Maktabat al-maḥabba) 1952.
نسيم، سليم: تاريخ التربية القبطية، القاهرة(منشورات أسقفية الدراسات العليا اللاهوتية والثقافة القبطية والبحث العلمي) 1961م. Nasīm, Salīm: Tārīẖ al-tarbiya al-qibṭīya, Cairo (Manšūrāt asqufīyat al-dirāsāt al-ʿulyā al-lāhūtīya waʾl-ṯaqāfa al-qibṭīya waʾl-baḥṯ al-ʿilmī) 1961.
وايت، ايفلين: تاريخ الرهبنة القبطية فى الصحراء الغربية مع دراسة للمعالم الأثرية والمعمارية لأديرة وادى النطرون وماحولها منذ القرن الرابع م وإلى النصف الأول من القرن الــ 19م، ترجمة: القس بولا البراموسى، جـ.1، (مشروع الکنوز القبطية) 2017م. White, Evelyn: Tārīẖ al-rahbana al-qibṭīya fī al-ṣaḥrāʾ al-ġarbīya maʿ dirāsat liʾl-maʿālim al-aṯarīya waʾl-miʿmārīya li adīrat wādī al-naṭrūn wa māḥawlahā munḏu al-qarn al-rābiʿ al-Mīlādī wa ʾilā al-niṣf al-awwal min al-qarn al-19 AD, Translated by: al-Qis Būlā al-Barāmūsī, vol.1, (Mašrūʿ al-kunūz al-qibṭīya) 2017.
يوحنا القس منسى: تاريخ الکنيسة القبطية، القاهرة) مکتبة المحبة( 1983م. Yūḥannā al-qis Mansī: Tārīẖ al-kanīsa al-qibṭīya, Cairo (Maktabat al-maḥabba) 1983.
يوحنا کاسيان، المناظرات، ترجمة: تادرس يعقوب، المناظرة الثامنة عشر، د.ت. Yūḥannā Kāsyān: al-Munāẓarāt, Translated by: Tādars Yaʿqūb, al-Munāẓara al-ṯāminat ʿašr, d.t.
BIBLIOGRAPHY [EN]
Allen, W.C.: On the Meaning of «Proslutos» in the Septuagint, Expositor, Series. 4/ Nº. 10, 1894.
Atiya, A.S.: A History of Eastern Christianity, (Notre Dame Univ., Press) 1968.
Bauer, W.: A Greek-English Lexicon of the New Testament and other Early Christian Literature, Chicago University, 1954.
Baus, K.: From the Apostolic Community to Constantine, London (Herder and Herder) 1965.
Bell, H.I., & Skeat, T.C.: Fragments of an Unknown Gospel and other Early Christian Papyri, London (British Museum), 1935, P. Berol, 6854; P. Lond. 130; P. Fay. 110.
Bigg., C.: The Christian Platonists of Alexandria, Clarendon Press, 1968.
Brown, R., E.: The Birth of the Messiah, New York (Yale University Press) 1977.
Bruce, F., F.: The Acts of the Apostles, Grand Rapids, the Tyndale, 1968.
Budge, E.A.W.: Coptic Mortyrdoms in The Dialect of Upper Egypt, London (Printed by order of the Trustees) 1915.
Budge, W.: The Paradise of the Holy Fathers, vol. 1, (St Shenouda Press) 2009.
Chadwick, H.: The Early Church, London (Penguin) 1969.
Cheneau: Les Saints d'Egypt, Jérusalem, 1923.
Cross, F., I: The Oxford Dictionary of the Christian Church, Oxford (Oxford University Press) 1974.
Daniel, C: Esseniens, Zelote et Sicaires, vol. 13, Paris (Brill,) 1966.
Danielou, M.: The Christian Centuries, London (McGraw-Hill Book Company) 1973.
Daoud, D.A.: «Alexandria and the Early Church Councils», C.A. Alexandria Serie 2, Fasc. 3, 1964.
De, Gruneisen, W.: Les Caracteristiques de L'Art Copte, Florence (Fratelli Alinari) 1922.
Dunne, H. J.: «Education in Egypt and the Copts», BSAC., Tom 6, 1940 , 91-108.
Edwards, J.R.: «The Use of «Proterchedthai» in the Gospel of Matthew», J.B.L. 106, 1987.
El Abbadi, M.: «A Sidelight on the Social Life of Ancient Alexandria», C.A. Alexandria 6, Fasc. 3, 1964, 348-362.
Elsner, Jas: Imperial Rome and Christian Triumph, Oxford (Oxford University Press) 1998.
Eusebius, C., Historia Ecclesiastica, Loeb Classical Library, 1926.
Finegan, J.: Encountering New Testament Mannuscripts, (Erdman of Wm. B) 1974.
Fowler, M.: Christian Egypt, London (Church Newspaper Co) 1901.
Franz, A.Ed.: Christentum am Roten Meer, Zweiter Band, Berlin (de Gruyter) 1973.
Frend, W.H.C.: Martyrdom and Persecution in the Early Church, New York (James Clarke & Co) 1965.
Girggs, C.W.: Early Egyptian Christianity from its Origins to 451. C.E., Leiden (Brill Academic Pub) 1993.
Glanville, S.R., K.: The Legecy of Egypt, Oxford (Oxford University Press) 1967.
Goodman, M.: Jewish Prospelylizing in the First Century. In The Jews Among Pagans and Christians in The Roman Empire, J.A.P. C.R.E, London (Brill) 1992.
Grenfell, B.P, &. A.S. Hunt: New Sayings of Jesus and Fragment of a lost Gospel from Oxyrhenchos, New York (The Egypt Exploration Fund by Oxford Univ. Press) 1904.
Guettee: Histoire de L'Eglise, vol.3, Paris (Nabu Press) 1886.
Guillaumont, A., et al: The Gospel According to Thomas, New York (Collins) 1959.
Haenchem, E.: The Acts of the Apostles, Philadelphia (The Westminster Press) 1971.
Hardy R.E.: Christian Egypt, Oxford (Oxford University Press) 1952.
Harnack, A.: History of Dogma, vol. 2, New York (Ulan Press) 1961.
Hennecke, E. & Schneemelcher. W.: New Testament Apocrypha, vol. 1, Philadephia (Westminster Press) 1963.
El Makafa, S.: History of The Patriarchs of Coptic Church of Alexandria, Evetts, Paris Firmin-Didot, 1904.
Josephus, Opera Omnia, (Kessinger Publishing) 2010.
Kaesemann, E.: Die Johannesjungere Von Ephesus, Zeitschrift fuer Theologie und Kirche, Mohr Siebeck, 1952.
Kent, L., H.: «Jewish Inscriptions in Greek and Latin», ANRW 20/2, Berlin-New York, 1987.
Kenyon, F., G: The Text of the Greek Bible, 3rd ed., London (Duckworth) 1975.
Kittel, G.: Theological Dictionary of The New Testament, vol. 11, London (Eerdman) 1985, vol. IV, 1985 vol. VII., 1985.
Lane- Poole., St.: A History of Egypt in the Middle Ages, London (Routledge) 1936.
Lesourd, P.: Histoire de L'Eglise, Paris, Flammarion, 1939.
Lietzmann, H.A.: History of Early Church, vol. 1, London (World Publishing Company) 1961.
Linder, A.: The Jews in Roman Imperial Legislation Detroit, (Mich. And Jerusalem) (Ambridge University Press) 1987.
Meinardus, O.: Christian Egypt, Ancient and Modern, Cairo (American University Press) 1997.
Metzger, B.M.A: Textual Commentary on The Greek New Testament, New York (Hendrickson Publishers) 1971.
Moreau, E.: Histoire de L'Eglise, Tournai, Paris, 1931.
Neale, J.M.A.: History of The Holy Eastern Church, London (Repressed Publishing LLC) 1873.
Neill S.A.: History of Christian Missione, Ayleshury, (Penguin Books) 1966.
Pallia, J.J.: Alexandrie aux Premiers Siecles du Christianisme, B.S.A.A. 1964, 19.
Rajak, T.: The Jewish Community and its Bongagies, in (J.A.P.C), London (University of Reading) 1992.
Reynoldes, L.D, & N.E. Wilson: Scribes and Scholars, A Guide to the Transmission of Greek and Latin Literature, 2ed, Oxford (Oxford University Press) 1975.
Roberts, C., H: Manuscript, Society, and Belief in Early Christian Egypt, Oxford (Oxford University Press) 1979.
Roberts, C., H.: «The Christian Book and the Greek Papyri», JEA 40, 1954, 155–168.
Runciman, S.: Byzantine Civilization, London (Meridian Books) 1948.
Schurer, E: History of The Jewish Peoples in The Age of Jesus Chirst, vol. 3, London (T&T Clark) 1987.
Simon, M, et al.: Beniot, Le Judaism et Le Christianism, Paris (Presses Universitaires de France) 1964.
Smith, M.: Clement of a Secret Gospel of Mark, (Cambridge University Press) 1973.
Smith, M.: Clement of Alexandria and Secret Mark: The Score at The End of The First Decade. H.Th. R. 75. 4, (Cambridge University Press) 1982.
Sobhy, G.: «Notes on the Ethnology of the Copts Considered From the Point of View of their Descendance From Ancient Egyptian», BSAC 1, 1937, 43-59.
Stanley, A.P.: Lectures on the History of the Eastern Church, London (Charles Scribner's Son's) 1924.
Stern. M: Greek and Latin Authors on Jews and Judaism, vol. 1, Jerusalem (Academy of Sciences and Humanities) 1974.
Robinson, J. M., The Facsimile Edition of the Nag Hammadi Codices. Gospel of Thomas, vol. 11. 39, (Brill Archive) 1984.
Walkers, C.: Monastic Archaeology in Egypt. Humanities, 1974.
Weitzman, M.: «From Judaism to Christianity, the Syriac Version of the Hebrew Bible», JAPC, 1992, 147-171, spec., 150, 159, 161-164.
White, E.: The Monasteries of Wadi'n Natrum, 2 vols, New York (Great Britain) 1926-1933.
Worrell, A.: Short Account of the Copts, Michigan, (Oxford University Press) 1945.
| ||||
Statistics Article View: 408 PDF Download: 681 |
||||