التمام والنقصان في باب "کان وأخواتها " بين البصريين والکوفيين دراسة نحوية مقارنة | ||||
حولية کلية اللغة العربية بجرجا | ||||
Article 15, Volume 25, Issue 13, December 2021, Page 13645-13672 PDF (3.81 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/bfag.2021.210436 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
عيشة أبو الفتوح سيد أحمد | ||||
أستاذ اللغويات المساعد ـ بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية - جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربية | ||||
Abstract | ||||
الملخص إن جمهور البصريين يرون کان وأخواتها أفعالًا ناقصة، تدخل على المبتدأ والخبر، فترفع المبتدأ ويصير اسمها، وتنصب الخبر ويصير خبرها، وترتبط بها ارتباطًا معنويًّا. و أن الکوفيين يرون رأي البصريين في أن "کان" ناقصة، وقد نقل عنهم أنها تنصب الخبر، ويکون حالًا أو شبيهًا بالحال، وقد وضحنا عدم الدقة في النقل عنهم، ونقلنا من کتب الکوفيين ما يؤيد غير هذا الکلام. وأن التمام في هذه الأفعال معناه أن تکون مثل بقية الأفعال في الاکتفاء بالفاعل، ويجري عليها أحکام الفعل من التعلق بالضمائر والظروف وغيرها. وأن المعنى هو الفاصل في هذا الباب، فهو الذي يحدد نوع الفعل، فإذا احتاج بعدها الاسم لمنصوب صارت ناقصة، وإلا فهي تامة. والتمام في هذا الباب معناه الإکتفاء بالفاعل وتمام المعنى إذا قلت – قد کان زيد والنقصان خلاف ذلک لأن "کان" تدل على الزمان وارتبطت بالاسم والخبر بعدها. Abstract The majority of the Basri see that she and her sisters were incomplete verbs, interfering with the subject and the predicate, then raising the subject and becoming its name, setting the predicate and becoming its predicate, and linking it to a moral link. And that the Kufics see the opinion of the Basri that “was” is incomplete, and it was reported from them that it establishes the report, and it is the case or similar to the case, and we have clarified the inaccuracy in the transmission from them, and we have quoted from the Kufic books what supports other than this saying. And that completeness in these verbs means that they are like the rest of the verbs in being satisfied with the subject, and the rules of the verb apply to them from attachment to pronouns, adverbs and others. And that the meaning is the separator in this section, as it determines the type of the verb, so if the noun after it needs a position, it becomes incomplete, otherwise it is complete. And the completeness in this section means the sufficiency of the subject and the completeness of the meaning if you say - Zaid and the decrease were otherwise, because “was” denotes the time and is associated with the noun and the predicate after it. | ||||
Keywords | ||||
عرض آراء مدرسه الکوفة; التمام والنقصان - مدرسة البصرة مع المقارنه; باب کان وأخوتها; دراسة نحوية . Presentation of the views of the Kufa school - perfection and imperfection - Basra school with comparison - the door of Kan and her brothers - a grammatical study | ||||
Statistics Article View: 367 PDF Download: 215 |
||||