الابداع والمعرفة في استوديو التصميم المعماري ممارسات متكاملة | ||||
الدورية العلمية لکلية الفنون الجميلة | ||||
Volume 7, Issue 2, December 2019, Page 38-57 PDF (2.33 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/sjfa.2019.216121 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
سحر رزق | ||||
كلية الهندسة - جامعة بني سويف | ||||
Abstract | ||||
يلعب استوديوالتصميم دورا هاما في حياة الطلاب المعمارية والتأثير على الإبداع. و تعد عدم قدرة الطالب على تحويل المعرفة النظرية الى تصميم أو ممارسة عملية واحدة من أهم مشاكل التعليم المعمارى، ومع عدم إهمال الفروق الفردية في القدرة على الابداع و ليس كل من يمتلك المعرفة هو شخص قادر على تحويلها الى ممارسة وابداع. كذلك فعدم امتلاك الطالب للمعارف المطلوبة في الوقت المناسب وحصوله على التدريب الكافي هما سببان جوهريان معوقان للابداع المعماري للطالب . ركزت هذه الورقة على تحليل واستكشاف دور المعرفة في غرس وتنمية الإبداع داخل استوديوهات التصميم المعماري كعنصر أساسي في التعليم المعماري. واجابت على تساؤل الاشكالية البحثية "كيف يمكن للبرنامج تقديم المعرفة على نحو يساعد الطالب في تحويل المعرفة النظرية الى ممارسة عملية وابداع باستوديو التصميم المعماري؟ مستندة إلى منهجين علميين هما المنهج الاستقرائي ومنهج تحليل النظم ومستعينة بأحدث ما توصلت اليه الأبحاث بقواعد بيانات الأبحاث الدولية في محاور هذا الموضوع. تكمن أهمية هذه الورقة البحثية في مساهمتها في حل مشاكل التعليم المعماري . استنتج البحث مجموعة من النتائج الواقعية القابلة للتط بيق ونجح في تقديم رؤية واطار متكامل عن عوامل تقديم المعرفة المؤثرة في تحويل المعرفة الى ممارسة عملية وابداع، سياسات واجراءات البرنامج التعليمي الداعمة لتحويل المعرفة النظرية المقدمة للطالب الى ممارسة وابداع، الممارسات التى يجب أن يراعيها الأستاذ بالاستوديو لدعم تنمية الدافعية والقدرة على التعلم والابداع . أوصى البحث بالتخطيط لتطبيق نتائجه من خلال تطوير سياسات واجراءات وممارسات البرنامج التعليمي وأستاذ التصميم المعماري. وكذلك أوصى بمزيد من الدراسات للكشف عن واقع تنفيذ نتائج البحث عمليا في استوديو التصميم المعماري في برامج التعليم المعماري في مصر . | ||||
Keywords | ||||
المعرفة والابداع المعماري; استوديو التصميم; معوقات الابداع | ||||
References | ||||
1] NAQAAE. National Academic Reference Standards (NARS) Engineering 2nd Edition 2018. 2nd ed. http://naqaae.eg/wp-content/uploads/2019/05/Engineering.pdf: naqaae; 2018. p. 1-21 . [2 ] Zehner R, Forsyth G, Musgrave E, Neale D, Harpe Bdl, Peterson F, et al. CURRICULUM DEVELOPMENT IN STUDIO TEACHING Volume One: STP Final Report. Australian Learning and Teaching Council: Australian Learning and Teaching Council, 2009 1. [ 3] Education NAfQAaAo. NATIONAL ACADEMIC REFERENCE STANDARDS (NARS) FOR ENGINEERING. International Union of Architects. 2009 . [4 ] NANGKULA UTABERTA BH, IMS USMAN. Redefining Critique Methods as an Assessment Tools In Architecture Design Studio. In: Timisoara, editor. 6th WSEAS International Conference on Energy, Environment, Ecosystems and Sustainable Development, EEESD'10, 3rd WSEAS International Conference on Landscape Architecture, ; 21 October 2010 through 23 October 2010; Romania2010. p. 359-64 . [5 ] Cho JY. Spatial Ability, Creativity, and Studio Performance in Architectural Design. In: T .Fischer KDB, J.J. Ham, R. Naka, W.X. Huang, editor. the 17th International Conference on Computer-Aided Architectural Design Research in Asia ; Hong Kong: Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia (CAADRIA), ; 2012. p. 131-40 [ 6] Defays A. Invisible computer for collaborative design: evaluation of a multimodal sketch-based environment In: Defays AS, Stéphane | Darses, Françoise | Mayeur, Anaïs | Rajeb, Samia Ben | Lecourtois, Caroline | Guéna, François | Leclercq, Pierre, editor. 18th World congress on Ergonomics - Designing a sustainable future2012. p. 3494-503 . [7 ] Commission AEA. CRITERIA FOR ACCREDITING ENGINEERING PROGRAMS. ABET Engineering Accreditation Commission official website. 2017:45 . [8 ] Jaeyoung Shina J-KL. Indoor Walkability Index: BIM-enabled approach to Quantifying building circulation. Automation in Construction. 2019; 106 (102845):1-14 . [9 ] José Pedro Carvalho⁎ LB, Ricardo Mateus. Optimising building sustainability assessment using BIM. Automation in Construction. 2019;102: 170-82 . [10 ] Rui de Klerka b, André Mendes Duarteb,c, Daniel Pires Medeirosb,c, José Pinto Duartea,d, Joaquim Jorgeb,c, Daniel Simões Lopesb,. Usability studies on building early stage architectural models in virtual reality. Automation in Construction. 2019; 103 104-16 . [11 ] Thomas Chastain AE. Cultivating design competence: online support for beginning design studio. Automation in Construction 2000 ; 9 ( 1 :) 83 - 91 . [12 ] Güler K. Social media-based learning in the design studio: A comparative study. Computers & Education. 2015; 87, , : 192-203 . [13 ] Selin Yıldız HDaBY. INFORMAL EDUCATION EXPERIENCE FOR ARCHITECTURE STUDENTS THROUGH ARTWORKS. Conference of the International Journal of Arts & Sciences. 2015; 8 (3):227–32 . [14 ] Demirkan H. An inquiry into the learning-style and knowledge-building preferences of interior architecture students. Design Studies. 2016; 44:28-51 . [15 ] Demirkan OODH. Focus on architectural design process through learning styles. Design Studies. 2003;24(5):437-56 . [16 ] Thomas Kvan YJ. Students’ learning styles and their correlation with performance in architectural design studio. Design Studies 2005;26(1): 19-34 . [17 ] Holland MCGO. The Virtual School of Architecture and Design. Digital Architecture and Construction. 90 .WIT Press2006. [18 ] Ranieri2 SMM. Implications of social network sites for teaching and learning. Where we are and where we want to go. Educ Inf Technol- springer. 2017; 22:605-22 . [19 ] Nakapan W. CHALLENGE OF TEACHING BIM IN THE FIRST YEAR OF UNIVERSITY :Problems encountered and typical misconceptions to avoid when integrating BIM into an architectural design curriculum. In: Y. Ikeda CMH, D. Holzer, S. Kaijima, M. J. Kim. M, A, Schnabel, editor. Emerging Experience in Past,Present and Future of Digital Architecture, Proceedings of the 20th International Conference of the Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia CAADRIA 2015; May 2015; Hong Kong: The Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia (CAADRIA ( 2015 . [20 ] [Rizk SMAAR. The Exchanged Relationship Between The Functional Genesis For The Construction Engineers And The Quality Of The Corresponding Educational Program- Information Systems And Technology Are Strategic Approaches For Development. Faculty of Engineering at Cairo University. 2012 . [21] Abdollah Baghaei Daemein HS. Factors affecting creativity in the architectural education process based on computer-aided design. Frontiers of Architectural Research. 2018;7:100-6 . [22 ] Gökçe KetizmenÖnala n, HülyaTurgutb. Cultural schema and design activity in an architectural design studio. Frontiers of Architectural Research 2017; 6: 183-203 . [23 ] Abdollah BaghaeiDaemein H. Factors affecting creativity in the architectural education process based on computer-aided design. Frontiers of Architectural Research 2018; 7: 100-6 . [24 ] To BS. The role of healthy social interaction and communications in provoking creativity in the design studio. Higher Education Pedagogies. 2016; 1 ( 1): 64-81 . [25 ] ARCHITECTS IUO. UIA ACCORD ON RECOMMENDED INTERNATIONAL STANDARDS OF PROFESSIONALISM IN ARCHITECTURAL PRACTICE. http://wwwcialporg/documentos/1454321930V4bBW8wd2Dq42PH7pdf. 2016 . [26 ] Leman Figen Gül AW, Ning Gu, . Constructivist Learning Theory in Virtual Design Studios . https://wwwresearchgatenet/publication/266587103 . [ 27] Choi HH. the potential of reasoning methods as a teaching strategy supporting students' creative thinking in architectural design. International Journal of Architectural Research. 2016;10(3):6-20 . [28 ] Ng V. Values of learning through ́place-makinǵ in the design studio. International Journal of Architectural Research. 2013;7 (1):86-98 . [29 ] Danfulani BI. Concept of Creativity and Innovation in Architectural Design Process. International Journal of Information Technology and Management. 2015;6(1):16-20. [30 ] Hernan Casakin SK. Motivation for creativity in architectural design and engineering design students: Implications for design education. International Journal of Technology and Design Education 2010;20 ( 4 :) 477 - 93 . [31 ] KAHVECİOĞLU NP. Architectural design studio organization and creativity. ITU A|Z. 2008;4(2):6-26 . [32 ] السنيدي سبف. البحث التربوي خطوة بخطوة ]كتاب الكتروني[ 2018 . [33 ] Sezal AAaI. The Importance of Conceptual and Concrete Modelling in Architectural Design Education. JADE Journal compilation © 2009. 28.1: NSEAD/Blackwell Publishing Ltd; 2009 . [34 ] Szokolay SV. Science in Architectural Education Science versus Creativity Is there a Dichotomy? Journal Architectural Science Review -Volume 23 , 1980 - Issue 1. 2011; ( ): 10-3 [35 ] Rusen Yamacli AOaLYT, . An Experimental Study in an Architectural Design Studio: the Search for Three- Dimensional Form and Aesthetics through Clay. Journal compilation © 2005 NSEAD/Blackwell Publishing Ltd: NSEAD/Blackwell Publishing Ltd; 2005 p. 308-15 . [36 ] Elkony Ha, Elsheimy, . The perceptual-based design model: A conceptual model for constructionist learning environment in design studio Journal of Engineering and Applied Science 2012 ; 59 ( 3 .) [37 ] Laura Lizondo-Sevilla. Teaching Architectural Design through Creative Practices. METU Journal of the Faculty of Architecture. 2019; 36 (1): 41-60 [38 ] O.E.C.D. Recognition of Non-formal and Informal Learning OECD- official home website. 2019 . [ 39] Açıkgöz EK. Uncovering creativity: Structuring experience in architectural design studio. Open House International 2015;40(2):12-21. [40 ] Ayse Özbil Toruna Nur Esina it, Nur Esin. Teaching creativity in self-organizing studio network: implications for architectural education .wwwsciencedirectcom. 2011;28:749 - 54 . [41 ] Chaiyut Kleebbuaa TS. Effects of Education and Attitude on Essential Learning Outcomes. wwwsciencedirectcom. 2016 217( 2016 ): 941 - 9 . [42 ] DANACI HM. Creativity and knowledge in architectural education. wwwsciencedirectcom. 2015;174(1): 4 . [43 ] Mohammadjavad Mahdavinejada * RB, Seyyed Mohammadmahdi, Hosseinikiab MB, Ayoob Aliniaye Motlaghd, Fatemeh Farhatb. Aesthetics and Architectural Education and Learning Process. wwwsciencedirectcom. 2014; 116:6 . [44 ] Karla Hrbackova, Suchankova E. Self-Determination Approach to Understanding of Motivation in Students of Helping Professions. wwwsciencedirectcom. 2016;217:688-96 . [45 ] Linda Selwood Choueiri SM. The design process as a life skill. wwwsciencedirectcom. 2013 925:93 - 9 . [46 ] Zafer Kuyrukçua, Emine Yıldız Kuyrukçub. An educational tool the importance of informal studies/studios in architectural design education:A workshop summary. wwwsciencedirectcom. 2015; 174 2666 - 73. [47 ] A.Deniz Oktaç Beycan a EYK, Zafer Kuyrukçu. Informal Activities in Architecture Training: A Summer School Sample Historical Elmalı Town. wwwsciencedirectcom. 2014;143:92 – 8 . [48 ] Afacan Y. Investigating the effects of group working in studying interior architecture. World Conference on Educational Sciences 2009. 2012;51 506-11 . [49 ] Kurt S. An analytic study on the traditional studio environments and the use of the constructivist studio in the architectural design education. World Conference on Educational Sciences 2009. 2009;1:401-8 . [ 50] Regiane Pupo ÉP, Gelly Mendes, Doris Kowaltowski, Gabriela Celani. A DESIGN TEACHING METHOD USING SHAPE GRAMMARS. research gate. 2016:13 . [51] Kara DL. A critical look at the digital technologies in architectural education: when, where, and how? rocedia - Social and Behavioral Sciences 2015;176:526 - 30 . 52[ وآخرون أمينة الجندي وأمنية عبد الهادي . دليل التعلم الفعال بمؤسسات التعليم العالي ا: الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد; 2009 . ] 53[ رزق سحر محسن. " استخدام تطبيقات الجيل الثاني للشبكة الاجتماعية العنكبوتية كأداة فعالة لتحقيق نواتج التعلم ببرامج التعليم المعماري دراسة تطبيقية على مقررات "تصميم معمارى " - 1 و"تخطيط عمرانى 2 . المؤتمر الدولى الثالث للتعليم عن بعد جامعة بني - سويف بالتعاون مع اتحاد الجامعات العربية 2015 . : ] 54[ معيض سالم بن حميد بن. الاستعدادت الاساسية ومستوى التحصيل الدلراسي لطلاب الكلية التقنية بالطائف. جامعة ام القري - كلية التربية قسم علم النفس. - 2011:135 . ] 55 [ الشهرى عبد العزيز بن غرسان. رسالة ماجستير. عمادة الدراسات العليا كلية الآداب قسم الدراسات الاجتماعية جامعة - الملك سعود. 2014:145 . ] 56[ مولود عبد الوهاب بن موسي و عبد الفتاح ابي . الدافعية للتعلم وعلاقتها بالتحصيل الدراسي. مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية 2017:383 - 90 . ]57 [ المصرية الحكوم ة. استراتيجية التنمية المستدامة رؤية مصر 2030 الاهداف ومؤشرات الاداء. مؤتمر دعم وتنمية - الاقتصاد المصري 13 - 15 مارس 2015 . 2015 | ||||
Statistics Article View: 238 PDF Download: 138 |
||||