المعاهد الأزهرية الخارجية الخاصة النشأة ونظم التعليم في الفترة (1384- 1436هـ/ 1964-2014م) دراسة تاريخية | ||||
مجلة کلية اللغة العربية بالقاهرة | ||||
Article 29, Volume 39, Issue 1, 2021, Page 2693-2828 PDF (1.17 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jflc.2021.217695 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Abstract | ||||
المعاهد الأزهرية الخارجية الخاصة النشأة ونظم التعليم في الفترة (1384- 1436هـ/ 1964-2014م) دراسة تاريخية الحسيني حسن حماد عليو تخصص التاريخ الحديث والمعاصر بکلية اللغة العربية بأسيوط، جامعة الأزهر، مصر. الملخص: قام الأزهر الشريف وعلماؤه الأجلاء على مدار القرون بدور رئيس وفاعل في نشر الثقافة الإسلامية والعربية في العالم الإسلامي، کما يأتي الأزهر الشريف في مقدمة جسور التواصل الحضاري والتعاون العلمي والثقافي بين جمهورية مصر العربية والدول الإسلامية في قارتي أسيا وأفريقيا، حيث امتدت جهوده إلى الذهاب بمنهجه وعلمائه إلى تلک الدول، وذلک من خلال مبعوثيه ومعاهده الأزهرية في مختلف الدول الأسيوية والأفريقية وذلک وفق بروتوکولات تعاون بين مصر وهذه الدول، ويختص موضوع تلک الدراسة التاريخية بالحديث عن "المعاهد الأزهرية الخارجية الخاصة" في الفترة (1384- 1436هـ/ 1964-2014م)، وهي المعاهد التي خضعت للإشراف الفني والتعليمي للأزهر الشريف من خلال اتفاقيات تم عقدها بين مشيخة الأزهر الشريف والمؤسسات الإسلامية بعدد من الدول الإسلامية في أسيا وأفريقيا، وقد بلغ عدد تلک المعاهد حتى وقتنا الحاضر أربعة وعشرون معهدًا، منها ستة عشر معهدًا بأفريقيا وثمانية معاهد بقارة أسيا، وذلک في إطار الاتفاقيات الثقافية والعلمية بين جمهورية مصر العربية وتلک الدول، ويمدها الأزهر بکوادر على کفاءة عالية من المدرسين الأزهريين، کما يزودها بالکتب الدراسية وبالمناهج الأزهرية، ويمنح الطلاب المتخرجون فيها شهادات معتمدة من الأزهر الشريف ويوفر للطلاب المتفوقين منهم منحًا دراسية لاستکمال الدرسة في جامعة الأزهر،ويسهم الأزهر الشريف من خلال هذه المعاهد في تحسين الأوضاع التعليمية في هذه الدول الشقيقة، ونشر المنهج الأزهري الوسطي، ونشر الثقافة الإسلامية واللغة العربية وتعليم المسلمين أحکام شريعتهم، بعيدًا عن التشدد أو التطرف أو التفريط، کما أسهم في نشر السلام ورقي الحضارة الإنسانية في القارتين الأفريقية والأسيوية. Al-azhar special institutes in outside Genesis and education systems )1384- 1436 A.H/ 1964-2014( Historical study Elhosseini Hasan Hammad Elew specialty Modern and Contemporary History, Department of History and Civilization, Faculty of Arabic Language in Assiut Abstract: Al-Azhar and its scholars have played a key and active role over the centuries in spreading Islamic and Arab culture in the Islamic world, and Al-Azhar is at the forefront of the bridges of cultural communication and scientific and cultural cooperation between the Arab Republic of Egypt and Islamic countries in the continents of Asia and Africa, where his efforts extended to go his curricula and scholars to those countries, through his envoys and his Institutes of Azhar in various Asian and African countries in accordance with cooperation protocols between Egypt and these countries. The subject of this Historical study talkes about "Al-azhar special institutes in outside" (1384- 1436 A.H/ 1964-2014), which have been subjected to the technical and educational supervision of Azhar al-Sharif through agreements between the Sheikhdom of Al-Azhar and Islamic institutions in a number of Islamic countries in Asia and Africa, and the number of such institutes to date has reached twenty-four institutes, including sixteen institutes in Africa and eight institutes in the continent of Asia, within the framework of cultural and scientific agreements between the Arab Republic of Egypt and those countries, Al-Azhar provides it with highly qualified cadres of Azhar teachers, as well as textbooks and Azhar curricula, and grant Students graduating from these institutes scholarships are provided to outstanding students to complete their studies at Al-Azhar University, through these institutes, al-Azhar contributes to improving educational conditions in these sister countries, spreading the middle Azhar curriculum, spreading Islamic culture and Arabic language, and teaching Muslims the provisions of their sharia, away from extremism, extremism or strict, and contributing to the dissemination of peace and the adfance of human civilization on the African and Asian continents. | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية: المعاهد الأزهرية; الخارجية; الخاصة; النشأة; نظم التعليم. KeyWords:Al; azhar special institutes; outside; Genesis; education systems | ||||
Statistics Article View: 169 PDF Download: 239 |
||||