دعائم البنية التصويرية في النص الشعري الـجاهــلـي | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Article 16, Volume 115, Issue 2, July 2021, Page 585-606 PDF (767.46 K) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2021.224279 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
إيمان محسن الحسيني خلاف* | ||||
Abstract | ||||
الملخص باللغة العربية يتناول هذا البحث دعائم البنية التصويرية في الشعر الجاهلي , وقد تناولت في هذا البحث خمسة دعائم للبنية التصويرية ألا وهي : التشخيص , والتجسيم , والتلوين , والأسلوب , والخيال , ومثلت لکل واحدة من هذه الدعائم من الشعر الجاهلي , فالصورة الفنية التي يستعين بها الشعراء في العصر الجاهلي ليست مجرد صور عابرة , فلقد کان الشاعر يستعين بالطبيعة والبيئة من حوله فيستمد منها صوره , لذا فهي صور خاصة , يبدعها الفنان في قالب لغوي خاص , والقارئ لا يتذوق هذه الصور إلا عن طريق تفاعله مع عناصرها , وتأمل دعائم بنائها , ولا سيما الصور الکلية التي تتکون من أکثر من صورة جزئية , فهي تحتاج للوقوف معها ليستشعر القارئ حلاوتها , ويتأمل في معانيها , لکي يفهم فحواها , وما يريد أن يقول الشاعر من خلال هذه الصورة , ولکل قارئ ذهنه الخاص وتجاربه التي تميزه عن غيره , وتشکل طريقة تأمله للنص الذي يقف معه وتحدد طبيعة المضمون الذي يستشفه منه , لذا فقد اهتم النقاد اهتماماً کبيراً بدراسة الصور الفنية . Abstract: This research has an introduction to the pillars of the imaging structure in the preislamic poetry . In this research , I deal with five pillars of the imaging structure , namely : personification ; embodiment ; colouration ; style ; and imagination . Then I give examples to each one of these pillars from the preislamic poetry . The aesthetic that preislamic poets used was not just a transient one . The poet used the nature and environment around him to get an image from them , so it was a special one created by the artist in a special linguistic form , and the reader cannot taste this image except through interacting with its element and contemplation the pillars of its structure , especially the totals image that consisted of more than one partial image . It needs to be stopped at so that the reader can taste its sweetness , think about its moral and what the poet needs to say through this image . Every reader has their own mind and experiences that make them distinguished from others , form its way of contemplating the text that they stop at and assign the nature of the content taken from it . so critics are greatly interested in studying the aesthetic | ||||
Keywords | ||||
دعائم البنية التصويرية في النص الشعري الـجاهــلـي | ||||
Statistics Article View: 186 PDF Download: 84 |
||||