الخصائص السيکومترية لاختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لجون رافن دراسة ميدانية على تلاميذ مرحلة رياض الاطفال | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 14, Volume 25, Issue 9.1, September 2019, Page 51-67 PDF (680.77 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2019.227422 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Abstract | ||||
ملخص الدراسة هدفت هذه الدراسة الى تحديد الخصائي السيکومترية لأختبار المصفوفات المتتابعة الملون لجون رافن. تکونت عينة الدراسة من (200) طفل في مرحلة رياض الاطفال مرحلة رياض الاطفال (88 = ذکور ،112 = اناث ) بمتوسط عمر (5.6). وقد طبق عليهم اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لجون رافن (تعريب / أبراهيم مصطفى حماد 2012). وتوصلت الدراسة الى تحديد الخصائص السيکومترية لأختبار المصفوفات المتتابعة الملون لجون رافن على مرحلة رياض الاطفال Abstract The aim of this study was to determine the psychometric test for John Raven''s successive matrices. The study sample consisted of (200) children in kindergartens stage (88 = males, 112 females) with an average age of (5.6) years. They were applied to the successive matrices of John Raven (Translated by / Ibrahim Mustafa Hammad 2012). The study determined the psychometric properties of John Raven''s successive matrices for the kindergarten stage | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية: اختبار الذکاء للمصفوفات المتتابعة الملونة; تلاميذ مرحلة رياض الاطفال Keywords: IQ test for successive colored matrices; Kindergarten students | ||||
Statistics Article View: 101 PDF Download: 59 |
||||