برنامج تدريبي متعدد المداخل لتنمية الجدارات التدريسية والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى معلمي المدرسة الثانوية الصناعية | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 16, Volume 25, Issue 12.4, December 2019, Page 101-164 PDF (3.14 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2019.234823 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
لمياء محمد على احمد على حمزة* | ||||
مدرس المناهج وطرق التدريس کلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
يهدف هذا البحث إلى تصميم برنامج تدريبي متعدد المداخل لتنمية الجدارات التدريسية والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى معلمي المدرسة الثانوية الصناعية، وتکونت عينة البحث من ) 21 ( معلمًا - تخصص الزخرفة والإعلان، ولتحقيق هدف البحث قامت الباحثة بتحديد الجدارات التدريسية اللازم تنميتها لديهم وتحديد المهارات المتضمنة بها، وفي ضوء الجدارات )التخطيط، والتدريس، والتقويم( التدريسية والمهارات المتضمنة بها، تم تصميم البرنامج متعدد المداخل وأدواته وتم ضبطه علميًا، واستخدمت الباحثة التصميم التجريبي ذي المجموعة الواحدة. ثم قامت الباحثة بتطبيق أدوات البحث قبليًّا، ثم تطبيق الأنشطة، ثم تطبيق أدوات البحث بعديًّا، وتم إجراء المعالجة الإحصائية لأدوات البحث، وأظهرت نتائج البحث فاعلية البرنامج التدريبي متعدد المداخل في تنمية الجدارات التدريسية والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى معلمي المدرسة الثانوية الصناعية . کما أکدت النتائج وجود علاقة موجبة بين الجدارات)التخطيط، والتنفيذ، والتقويم( التدريسية والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى معلمي الزخرفة والإعلان بالمدرسة الثانوية الصناعية. This research aims to design a multi-approach training program to develop the teaching competencies and the direction towards the teaching profession of the teachers of the industrial secondary school، and the research sample consisted of (21) teachers specializing in decoration and advertising، and to achieve the goal of the research، the researcher identified the teaching competencies needed to be developed by them and identified the skills included in them، In light of the teaching competencies (planning، teaching and evaluation) and the skills involved in it، the multi-approach program and its tools were designed and scientifically adjusted. The researcher used the experimental design with one group، when experimenting. Then the researcher applied the research tools beforehand، then the activities were applied، then the research tools were applied after me، and the statistical treatment of the research tools was carried out، and the results of the research showed the effectiveness of the multi-entry training program for the development of teaching competencies and the trend towards the teaching profession of industrial high school teachers. The results also confirmed the existence of a positive relationship < br />between the teaching competencies (planning، implementation and evaluation) and the trend towards the teaching profession of decoration and advertising teachers in the Industrial Secondary School | ||||
Statistics Article View: 92 PDF Download: 523 |
||||