فاعلية طرق اختيار وتأهيل معلمي الموهوبين في المملكة العربية السعودية | ||||
المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 71, Issue 1, January 2022, Page 193-232 PDF (1.38 MB) | ||||
DOI: 10.21608/ijeps.2022.239990 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
سعد سلطان سعود العتيبي | ||||
جامعة الملك فيصل كلية التربية قسم التربية الخاصة | ||||
Abstract | ||||
ملخص الدراسة عنوان الدراسة : فاعلية طرق اختيار و تأهيل معلمي الموهوبين في المملكة العربية السعودية هدف الدراسة : تهدف هذه الدراسة إلى تقييم واقع عملية اختيار و تأهيل معلمي الموهوبين في المملكة العربية السعودية عن طريق مقارنته بما أقرته الأدبيات العلمية في هذا المجال أسئلة الدراسة : هل يتم إتباع الأسس العلمية عند اختيار معلم الموهوبين في المملكة العربية السعودية ؟ هل يتم إتباع الأسس العلمية عند تأهيل معلم الموهوبين في المملكة العربية السعودية ؟ إجراءات الدراسة : استخدم الباحث المنهج الوصفي في هذه الدراسة و تكونت عينة الدراسة من 82 معلما من معلمي الموهوبين واستخدمت الاستبانة كأداة لهذه الدراسة و هي مكونة من 28 فقرة موزعة على محورين واستخدم في الدراسة اختبار ت لعينة واحدة كأسلوب إحصائي . نتائج الدراسة : أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين ما يتم إتباعه حاليا في الوزارة في عمليتي الاختياروالتأهيل و بين م أقرته الأدبيات العلمية في كلا المجالين. Abstract The validation of the methods of choosing and habilitation the gifted students teachers in Saudi Arabia . study aims : Evaluation of the methods of choosing and habilitation the gifted students teachers in Saudi Arabia by comparing it with the latest scientific literature in this filed . Study questions : Does the methods of choosing the gifted students teachers in Saudi Arabia follows the scientific foundation ? Does the methods of habilitation the gifted students teachers in Saudi Arabia follows the scientific foundation ? Study procedure : This study uses the descriptive methodology , and the study sample involves 82 gifted students teachers , the study uses the questionnaire as a tool and its contains 28 expressions distributed to two parts . the statistical methods of the study was one sample t test . Study result : The result reveal that there are statistically significant differences between the methods which are using in Saudi Arabia and the latest scientific foundation in these fields of choosing and habilitation the gifted students teachers | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية : التأهيل; معلمي الموهوبين . Keywords: Rehabilitation; Gifted Teachers | ||||
Statistics Article View: 35 PDF Download: 88 |
||||