توظيف إدارة المعارف في تطوير سبل التعليم عن بعد في المناهج الحديثة في الجامعات الأردنية | ||||
المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 68, Issue 1, October 2021, Page 168-190 PDF (488.48 K) | ||||
DOI: 10.21608/ijeps.2021.241296 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
مها علي حسين سالم | ||||
استاذ مساعد في الادارة التربوية جامعة حائل - المملكة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على توظيف إدارة المعرفة في تطوير سبل التعليم عن بعد في المناهج الحديثة في الجامعات الأردنية، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لأنه مناسب لإجراء مثل هذه البحوث، يتكون مجتمع الدَرّاسة من مجموعة من أعضاء هيئة التدريس من جامعات الأردن المختلفة ومجموعة من الطلاب أيضا بالجامعات المختلفة وكليات مختلفة لتطبيق الدراسة عليهم، وقد تم اختيار عينة الدَرّاسة بطريقة عشوائية وكان عددها (40) عضو هيئة تدريس و (40) طالب وطالبة. وتم توزيع الاستبيان عليهم، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الأتية أن هناك درجة متوسطة من توظيف إدارة المعرفة في تطوير سبل التعليم عن بعد في المناهج الحديثة في الجامعات الأردنية من وجهة أعضاء هيئة التدريس. توصي الدراسة إلى تولي أقسام الإدارة الجامعية أهمية أكبر لموضوع إدارة المعرفة لأنه يحمل معنى ودورًا مهمين في عملية التعليم عند بعد وتطور المناهج. Employing knowledge management in the development of distance learning in modern curricula in Jordanian universities By Dr.Maha Ali Hussein Salem Assistant Professor of Educational Administration Hail University - Kingdom of Saudi Arabia Abstract The study aimed to identify the employment of knowledge management in developing distance education methods in modern curricula in Jordanian universities. There are also students in different universities and different colleges to apply the study to them. The sample of the study was randomly selected and its number was (40) faculty members and (40) male and female students. The questionnaire was distributed to them, and the study reached the following results that there is a medium degree of knowledge management's employment in developing distance education methods in modern curricula in Jordanian universities from the point of view of faculty members. The study recommends that university administration departments give greater importance to the subject of knowledge management because it carries an important meaning and role in the education process at the distance and development of curricula. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: إدارة المعارف; التعليم عن بعد; الجامعات الأردنية. Keywords: knowledge management - distance education - Jordanian universities | ||||
Statistics Article View: 19 PDF Download: 77 |
||||