دور منهاج التربية الفنية في فهم التنوع الثقافي والتعبير عن الهوية الثقافية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة الکويت | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Article 11, Volume 117, Issue 1, January 2022, Page 331-361 PDF (5.01 MB) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2022.247604 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
بشاير شبيب ناصر الشباک* | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث يسعى البحث الى تعرف دور منهاج التربية الفنية في فهم التنوع الثقافي والتعبير عن الهوية الثقافية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة الکويت، لذا تم الاعتماد على المنهج المسحي الذي يعد من أبرز المناهج المستخدمة خاصة في البحوث الوصفية، وتکونتالعينةالاستطلاعيةمن (10) معلمة تربية فنية بالمرحلة الابتدائية ببعض مدارس دولة الکويت، وتم اختيار عينة البحث الأساسية من معلمات التربية الفنية بالمرحلة الابتدائية ببعض مدارس دولة الکويت والبالغ عددهن (45) معلمة، وأظهرت النتائجأندور منهاج التربية الفنية في التنوع الثقافي يشير إلى تحقيق التکامل بين الثقافات المتنوعة، وتمکين التلميذات والمعلمات والآباء من خلال المشارکة في الأعمال الفنية، والمساعدة في بناء مجتمع يحترم التنوع والتعددية الثقافية، وتنمية فهم التلميذات لقضايا التنوع الثقافي والعرقي، والتأکيد على حرية المجموعات الثقافية المتنوعة کمجموعات وکأفراد، وتوسيع القاعدة المعرفية لدى المجموعات الثقافية المختلفة، ويشير دور منهاج التربية الفنية في التعبير عن الهوية الثقافية إلى تعزيز الافتخار بکون التلميذة کويتية، وحث التلميذات في الحفاظ على مصلحة الوطن واستقراره، وتعزيز مفهوم أن الوطن يحقق لها الأمن والاستقرار، وتدعيم مفهوم تطبيق الديمقراطية دون تحيز، وتعزيز احترام الخصوصيات الثقافية والدينية لأبناء الوطن والمقيمين، وتعزيز مفهوم الوحدة الوطنية، ونبذ کل ما يمکن أن يفرق بين أبناء الوطن من عادات وتقاليد وطنية وأجنبية. الکلمات المفتاحية: منهاج التربية الفنية- التنوع الثقافي- الهوية الثقافية. Abstract The research seeks to know the role of the art education curriculum in understanding cultural diversity and expressing cultural identity among primary school students in the State of Kuwait. Therefore, the survey method was relied upon, which is one of the most prominent curricula used, especially in descriptive research, and the exploratory sample consisted of (10) art education teachers. At the primary stage in some schools in the State of Kuwait, and the basic research sample was selected from the teachers of art education in the primary stage in some schools in the State of Kuwait, which numbered (45) female teachers. By participating in artistic works, helping to build a society that respects diversity and cultural pluralism, developing students’ understanding of cultural and ethnic diversity issues, emphasizing the freedom of diverse cultural groups as groups and individuals, expanding the knowledge base of different cultural groups, and indicating the role of the art education curriculum in expressing identity The cultural center aims to promote pride in being a Kuwaiti student, and urge female students to preserve the interest of the country and its stability, strengthening the concept that the homeland achieves security and stability for it, strengthening the concept of applying democracy without bias, enhancing respect for the cultural and religious specificities of the country’s sons and residents, strengthening the concept of national unity, and rejecting all that can differentiate between national and foreign customs and traditions. Keywords: Art education curriculum - cultural diversity - cultural identity. | ||||
Keywords | ||||
دور منهاج التربية الفنية في فهم التنوع الثقافي والتعبير عن الهوية الثقافية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة الکويت | ||||
Statistics Article View: 343 PDF Download: 286 |
||||