إشکالية التاريخية في الفکر العربي المعاصر وتطبيقاتها التربوية "محمد أرکون نموذجًا" | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 16, Issue 9, December 2022, Page 1199-1225 PDF (590.75 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2022.262224 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
حنان حمدي أمين أحمد محمد النزلاوي 1; حسن حنفي حسنين حسنين2; يوسف سيد محمود3; أشرف حسن عبد العزيز منصور4 | ||||
1کلية التربية - جامعة الفيوم | ||||
2کلية الآداب جامعة القاهرة | ||||
3کلية التربية جامعة الفيوم | ||||
4کلية الآداب جامعة الأسکندرية | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث تُعد التاريخية من أبرز المفاهيم التي طرحها التيار الحداثي العربي لمقاربة التراث الإسلامي؛ وأكثرها إثارة للجدل في حال إدخاله لكبريات النصوص التراثية الراسخة في العقل الإسلامي فضلًا عن إدخاله لمقاربة النص القرآني؛ فقد تم رفضه بشكل قاطع وقوبل بهجوم حاد جدًا من قِبل الوسط الإسلامي؛ وذلك للاعتقاد بأنه يحول النص القرآني إلى وثيقة تاريخية تقتصر صلاحيتها على الزمان والمكان الذي ظهرت فيه؛ مما حول هذا المفهوم إلى إشكالية كبيرة استحالت معها تَقَّبله. يحاول البحث الحالي تناول المفهوم، وإبراز ومعالجة إشكاليته، وكيفية توظيفه تربويًا. The Historicism Problem in Contemporary Arab Thought and its Educational Applications "Muhammad Arkoun as a Model Summary The historicism is one of the most prominent concepts presented by the Arab modernist movement to approach the Islamic heritage, and the most controversial in the case of inserting the major heritage texts firmly rooted in the Islamic mind, as well as interfering to approach the Quranic text; It was categorically rejected and met with a very sharp attack by the Islamic milieu; this is due to the belief that it transforms the Quranic text into a historical document whose validity is limited to the time and place in which it appeared, which turned this concept into a major problem that made it impossible to accept it. The current research attempts to present the concept, highlight and address its problems, and how it used educationally. Keywords: historicism - Arab thought - Arkoun intellectual project - educational applications | ||||
Keywords | ||||
التاريخية; الفكر العربي; مشروع أركون الفكري; التطبيقات التربوية | ||||
Statistics Article View: 106 PDF Download: 203 |
||||