وحدة مقترحة فى الدراسات الاجتماعية لتنمية بعض المفاهيم التاريخية والوعى بالقضايا المعاصرة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 16, Issue 10, December 2022, Page 1026-1072 PDF (707.84 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2022.263090 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
جيهان فؤاد محمد عبد الله1; حسام الدين حسين أبو الهدي2; محمود حافظ احمد3; سلوى محمد عمار4 | ||||
1قسم المناهج وطرق التدرييس - کلية التربية جامعة الفيوم | ||||
2جامعة الفيوم/کلية التربية | ||||
3جامعة الفيوم - کلية التربية | ||||
4قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الفيوم | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث استهدف البحث تعرف أثر الوحدة المقترحة فى الدراسات الاجتماعية على تنمية المفاهيم التاريخية والوعى ببعض القضايا المعاصرة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ، وتكونت عينة البحث من مجموعة من تلاميذ الصف الأول الإعدادى ، وتم تطبيق أدوات البحث والتى تمثلت فى اختبارى المفاهيم التاريخية والوعى ببعض القضايا المعاصرة ، وأوضحت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيق القبلى والبعدى لاختبار المفاهيم التاريخية والوعى ببعض القضايا المعاصرة لصالح التطبيق البعدى . وانتهى البحث بتقديم مجموعة من التوصيات من أهمها الاهتمام بتضمين القضايا المعاصرة فى مناهج الدراسات الاجتماعية وفى المناهج التعليمية المختلفة . الاهتمام بتنمية الوعى بها لدى المتعلمين فى المراحل التعليمية المختلفة . A Suggested Unit in Social Studies for Developing some Historical Concepts and the Awareness of some Contemporary Issues among the Preparatory Stage Students Summary The research aims at identifying the effect of a suggested unit in social studies on developing historical concepts and on the awareness of some contemporary issues among the preparatory stage students. The research sample consists of a group of first preparatory stage students. The research instruments are implemented represented in two tests: the historical concepts test and the awareness of some contemporary issues test. The results indicated the significant difference between the mean scores obtained by the students of the experimental group in the pre-post administration of the historical concepts test and the awareness of some contemporary issues test in favor of the post one. A number of recommendations are presented. The most important ones are: giving due care to integrate the contemporary issues into the social studies curricula and into the different educational curricula and raising the learners' awareness of such issues in the different educational stages. Key Words: A Suggested Unit - Historical Concepts - Awareness of Contemporary Issues | ||||
Keywords | ||||
وحدة مقترحة; المفاهيم التاريخية الوعى بالقضايا المعاصرة | ||||
Statistics Article View: 222 PDF Download: 137 |
||||