تقويم الإداء التدريسى لمعلمى الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الإعدادية فى ضوء بعض أبعاد الهوية البصرية | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 16, Issue 10, December 2022, Page 1073-1116 PDF (551.9 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2022.263092 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
جيهان فؤاد محمد عبد الله1; حسام الدين حسين أبو الهدي2; محمود حافظ احمد3; سلوى محمد عمار4 | ||||
1قسم المناهج وطرق التدرييس - کلية التربية جامعة الفيوم | ||||
2جامعة الفيوم/کلية التربية | ||||
3جامعة الفيوم - کلية التربية | ||||
4قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الفيوم | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث استهدف البحث إلى تقويم الأداء التدريسى لمعلمى الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الإعدادية فى ضوء بعض أبعاد الهوية البصرية ، وتكونت عينة البحث من (30) معلم ، وتم تطبيق أدوات البحث والتى تمثلت فى بطاقة ملاحظة لتقويم الأداء التدريسى لمعلمى الدراسات الاجتماعية فى ضوء بعض أبعاد الهوية البصرية ، وقد أوضحت نتائج البحث الأنخفاض الكبير فى مستوى ممارسة المعلمين لأبعاد الهوية البصرية وتفاوت درجاتهم فى محاور البطاقة الأساسية حيث ترواحت الدرجات بين 27،7% ، 43،1% وهذا يرجع إلى اختلاف مستويات الأداء لدى المعلمين . وانتهى البحث بتقديم مجموعة من التوصيات أهمها ، ضرورة تطوير وتحسين برامج إعداد المعلمين فى ضوء بعض أبعاد الهوية البصرية ، وعقد دورات تدريبية للمعلمين أثناء الخدمة على أبعاد الهوية البصرية . Evaluating the Teaching Performance of Social Studies Teachers in the Preparatory Stage in light of some Visual Identity Dimensions Summary The research aims at evaluating the teaching performance of social studies teachers in the preparatory stage in light of some visual identity dimensions. The research sample consists of (30) teachers. The research instruments are implemented represented in an observation card for evaluating the teaching performance of social studies teachers in the preparatory stage in light of some visual identity dimensions. Results revealed the significant low level of the teachers' practice of the visual identity dimensions. Moreover, their scores are different in the main pivots of the cards between 27.7% and 43.1% and this due to their different levels of performance. A number of recommendations are presented. The most important ones are: developing and improving the teachers' preparation programs in light of some visual identity dimensions and organizing training courses for the in-service teachers about the visual identity dimensions. Key Words: Teaching Performance Evaluation-Visual Identity | ||||
Keywords | ||||
تقويم الأداء التدريسى; معلمى الدراسات الاجتماعية; الهوية البصرية | ||||
Statistics Article View: 136 PDF Download: 154 |
||||