التنمر المدرسي وأثره علي ذوي صعوبات التعلم | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Article 185, Volume 70, Issue 70, January 2022, Page 1-1 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2021.104142.1424 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
مروة حسن محمود حسن الأفندي | ||||
جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
يحتل موضوع التنمر المدرسي لدى التلاميذ وما يترتب عليه آثار على العملية التعليمية مساحة کبيرة في مجال التربية والتعليم والذي يحدث لعدة أسباب قد تکون نفسية أو اجتماعية أو اقتصادية، کما يأخذ التنمر صورا وأشکالا متعددة کالتخريب وإيذاء الآخرين، وهناک الکثير من المخاوف التي يتعرض لها الأطفال ذوي صعوبات التعلم بالمدرسة نتيجة لسلوک التنمر، وللتنمر في المدرسة آثار کبيرة شائعة منها الآثار الجسمية والنفسية کالتعرض للأمراض النفسية أو الإيذاء الجسدي، وآثار انفعالية تتمثل في الشعور بالوحدة والإقصاء والعزلة وصعوبة تکوين صداقة عميقة والشعور بالعجز والوهن مما تنعکس آثاره على الجانب الأکاديمي ويصعب الترکيز في الواجبات المدرسية، أضف إلى ذلک زيادة معدل التسرب من المدرسة. The issue of school bullying among students and its consequences on the educational process occupies a large area in the field of education, which occurs for several reasons that may be psychological, social or economic. Bullying also takes many forms and forms such as sabotage and harming others, and there are many fears that children with disabilities are exposed to. Learning difficulties at school as a result of bullying behavior, and bullying at school has major and common effects, including physical and psychological effects such as exposure to mental illness or physical abuse, and emotional effects represented in feeling lonely, exclusion, isolation, difficulty forming deep friendship, feeling helpless and weakness, which reflects its effects on the academic side and it is difficult to focus on schoolwork. In addition, the school dropout rate has increased. | ||||
Keywords | ||||
التنمر; المدرسي; أطفال | ||||
Statistics Article View: 1,167 |
||||