مهارات التواصل اللفظي لدى الأطفال ذوي إضطراب طيف التوحد وذوي متلازمة آبرت (دراسة عاملية) | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 27, Issue 11.3, November 2021, Page 67-124 PDF (2.65 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2021.273301 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
شيماء محمد صديق محمد يوسف* 1; أحمد حسن محمد الليثي* 2; فاطمة الزهراء عبد الباسط عبدالواحد* 3 | ||||
1باحثة ماجستير تخصص صحة نفسية | ||||
2أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية جامعة حلوان | ||||
3مدرس الصحة النفسية كلية التربية جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن البنية العاملية لقائمة مهارات التواصل اللفظي و طبيعة الفروق بين الأطفال ذوي إضطراب طيف التوحد و ذوي متلازمة آبرت. وتكونت عينة البحث من (200) أب وأم من الأطفال ذوي إضطراب طيف التوحد وأطفال ذوي متلازمة آبرت، وقد تراوحت أعمار الأطفال ما بين (4- 12) عاما، وأجريت الدراسة خلال العام الدراسي )2020/2021م)، بمتوسط عمري قدرة (6,58) وإنحراف معياري (2,146)، تم تطبيق قائمة مهارات التواصل اللفظي ( إعداد الباحثة ). وأوضحت النتائج وجود ثلاثة عوامل أساسية تسهم في قائمة مهارات التواصل اللفظي وهي: الوعي بأصوات اللغة / الفهم والاستجابة لما يسمع / التعبير اللفظي المنطوق عن الأفكار والمشاعر، كما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الذكور والإناث من الأطفال ذوي إضطراب طيف التوحد وذوي متلازمة آبرت على قائمة مهارات التواصل اللفظي وعواملها الفرعية: التعبير اللفظي المنطوق عن الأفكار والمشاعر، الوعي بأصوات اللغة، الفهم والاستجابة لما يسمع، وكذلك عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأطفال ذوي إضطراب طيف التوحد والأطفال ذوي متلازمة آبرت على قائمة مهارات التواصل اللفظي وعواملها الفرعية: التعبير اللفظي المنطوق عن الأفكار والمشاعر، الوعي بأصوات اللغة، الفهم والاستجابة لما يسمع. This research aimed at investigating factorial structure of verbal communication skills checklist as well all identifying differences between children with Autism spectrum disorder and those with Apert syndrome. The sample comprised (200) fathers and mothers of children with either autism spectrum disorder or Apert syndrome between (4) and (12) years of age (mean age= 6.58, SD= 2.146). The study was conducted during the scholastic year (2020/2021). Verbal communication skills checklist (prepared by the researcher) was administered. Results yielded three basic factors of the verbal communication skills checklist: Awareness of language sounds, understanding and responding to what is head and verbal expression of thoughts and feelings. There were no statistically significant differences between the mean scores attained by male and female children with autism spectrum disorder or Apert syndrome on the verbal communication skills checklist or its sub-factors: Awareness of language sounds, understanding and responding to what is head and verbal expression of thoughts and feelings. There were no statistically significant differences between the mean scores attained by children with autism spectrum disorder or Apert syndrome on the verbal communication skills checklist or its sub-factors: Awareness of language sounds, understanding and responding to what is head and verbal expression of thoughts and feelings | ||||
Keywords | ||||
البنية العاملية; مهارات التواصل اللفظي; الأطفال ذوي متلازمة آبرت; الأطفال ذوي إضطراب طيف التوحد.Factorial structure; verbal communication skills; children with Apert syndrome; children with autism spectrum disorder | ||||
Statistics Article View: 553 PDF Download: 664 |
||||