ثقافة الاختلاف من منظور القرآن الکريم والسنة النبوية | ||||
المجلة التربوية لتعليم الکبار | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 14 December 2022 | ||||
Document Type: ملخصات لرسائل | ||||
DOI: 10.21608/altc.2022.112521.1060 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
أبو العز أنور محمود 1; عبدالتواب عبداللاه عبدالتواب دسوقى2; عمر محمد محمد مرسى2 | ||||
1کلية التربية -جامعة أسيوط | ||||
2کلية التربية جامعة أسيوط | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى تحديد الآليات اللازمة لتنمية المضامين التربوية لثقافة الاختلاف من المنظور الإسلامي وتطبيقها المعاصرة في التعليم الثانوي العام ، واعتمد الباحث في دراسته على استخدام المنهج الاستنباطي ، وتوصل البحث إلى مجموعة النتائج منها: 1) قدم القرآن الکريم والسنة النبوية منهجًا متکاملا لتدبير الاختلاف مع الآخرين من خلال النماذج التطبيقية في إدارة الخلاف بين أنبياء الله ورسله. 2) يعد الاختلاف من ثوابت خلق الإنسان ونظام الخلق وقانون يعيش في دائرته جميع المخلوقات. 3) يراعي الدين الإسلامي التيسير ويدفع المشقة عن الإنسان ؛ فأحل له الأخذ بالرخص في مواطنها ، وإحسان الظن بالأخرين واحترام رأيهم. The aim of the research is to determine the mechanisms necessary for the development of the educational contents of the culture of difference from the Islamic perspective and its contemporary application in general secondary education. 1-The Noble Qur’an and the Sunnah of the Prophet presented an integrated approach to managing disagreement with others through applied models in managing conflict between God’s prophets and messengers. 2-Difference is one of the constants of human creation, the system of creation, and a law in which all creatures live. 3-The Islamic religion takes into account the facilitation and repels hardship from the human being; So it is permissible for him to take the cheapness in its places, and to think well of others and respect their opinion. | ||||
Keywords | ||||
ثقافة الإختلاف; القران الکريم; السنة النبوية | ||||
Statistics Article View: 89 |
||||