موقفُ العروضيين القدامى والمحدثين من البحر المقتضب: دراسةٌ نقديّةٌ تطبيقيّةٌ مُحَدِّثةٌ | ||||
مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالسادات | ||||
Article 16, Volume 2, Issue 2, 2022, Page 923-970 PDF (682.54 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfiags.2022.277380 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أحلام عبدالله حسن علي الحسن ![]() | ||||
قسم / الأدب والنقد، كلية / معهد البحرين للتدريب، جامعة/ البحرين ،المدينة / مدينة عيسى الدولة / البحرين الخليج العربي | ||||
Abstract | ||||
تدورُ محاورُ بحثي المُقدّم هٰذا، حولَ إيجادِ تفعيلاتٍ عروضيّةٍ جديدةٍ لبحر المقتضب، وهو أحد البحورِ العربيّةِ المعروفة التي ذكرها الفراهيدي ضمن بحورِهِ الخمسة عشر، أو السّتة عشر على بعض الآراء، تتميّزُ هذه الدّراسة بعدّة مميّزاتٍ مهمّةٍ تخدمُ الشّعر العربي، وعلم العَروض، وكذلك الشعراء الجُددِ على حدّ ٍ سواء؛ وتساهم في عملياتِ التّطوير والتّحسين العروضيّ لبحر المقتضب، ووفقًا لما سارت عليه مدرسة الخليل بن أحمد الفراهيدي رحمه الله في دوائرِهِ العَروضيّة المشهورة، والمتميّزة بوضع حجر اﻷساس في عملية جمعه لتلك التفعيلات العروضيّة العربية الموزونة، منطلقةً بكتابة بحثي المتواضع هٰذا من خلال عرض المشكلةِ العالقة فيه، ومن ثمّ العمل على تفكيك جزئيات البحر المقتضب وتفعيلاته، وإخضاعها لعملية التّحليلِ والنّقد المعرفيّ الشّموليّ؛ محاولةً منّي لاحتواء مشكلة البحر المقتضب احتواءً أدبيًّا وعروضيًّا، أحاول أن يتسم بالجدّيّة، وبالموضوعيّة، والهدفيّة السّامية، والقيام بطرح هيكله العَروضيّ السّابق على بساط التّدقيق الموضوعيّ البحت، ومن ثمّ غربلته عروضيًّا بغية الوصولِ إلى نتيجةٍ دقيقةٍ في وضع الحلول المناسبة للمشكلة، من خلال توفير التفعيلات العروضيّة البديلة لتفعيلاته السّابقة. حيث تتمتّع هذه التفعيلات الجديدة بالسّهولة والبساطة بذات الوقت، وببركة الله تعالى وتسديدهِ تمّ توفير تركيبةٍ عروضيّةٍ جديدةٍ تساهم في عملية تطوير البحر المقتضب، وللخروج به عن دائرة الغموضِ والبلبلةِ التي لاحقتهُ طيلة مئات السنين، وبحلةٍ جديدةٍ بسيطةٍ تتناسب مع عصرنا الحاضر، وتناسب الجيل الحاضر من الشعراء، تتسمّ بالسّهولة وسرعة الاستيعابِ لدى الشاعر وطالب العلم، وتقوم عملية التطوير هذه على أسسٍ علميّةٍ، وقواعدَ منهجيّةٍ وفق منظومة العَروض الخليليّة، وأهمّ ما يميّز هذه الدراسة المُقدّمة هو إيجاد حلّ ٍ سلسٍ لفكّ عقدة الوقوف على حرفٍ متحرّكٍ في تفعيلة (مفعولاتُ - مفعلاتُ) ممّا يسهل على الشعراء استيعاب الكتابة عليه بطريقةٍ سهلةٍ وميسرةٍ. ولقد عمدتُ في عمليةِ طرحِ بحثيَ المتواضع هٰذا على الأسلوب المبسّط الشّيق، والبعيد عن التّكلّف والتّعقيد والحشو، وتمّ التّركيز على ذكر النماذجَ الأساسية لبحر المقتضب وبالأمثلة والمقارنات، والدلائل والبراهين بكلّ موضوعيةٍ؛ مشيرةً إلى كلتا الدّفتين فيه البحر المقتضب الخليليّ والبحر المقتضب المُحدث "موضوع الدّراسة". ومن الله تعالى جلّ جلالهُ أستمدّ التّوفيق والتّسديد لما فيه الخير والإصلاح. The themes of my submitted research are focused on finding new prosodic feet (Tafāʿīl) of Al-Muqtadab Meter (Baḥr Al-Muqtadab); which is considered one of well-known Arabic Poem meters; and it is mentioned by al-Farahidi within his fifteen or sixteen poem meters -according to some opinions. This study has several important features that serve Arabic poetry and Arabic Prosody, as well as new poets; Contributing to the prosodic development and improvement of the Al-Muqtadab Meter (Baḥr Al-Muqtadab), and according to the footsteps of the School of Al-Khalil bin Ahmed Al-Farahidi, may Allah have mercy upon him, regarding His common and outstanding Prosodic Circles as He laid the corner stone of this process by collecting such rhymed prosodic Arabic feet (Tafāʿīl). I have started this modest research pursuant to the analytical method in posing and presenting the problem of research, and then I have worked on breaking up the items of Al-Muqtadab Meter (Baḥr Al-Muqtadab); in addition to its feet(Tafāʿīl), subjecting them to the process of holistic cognitive criticism and analysis; as an attempt from my side to contain the problem of “Bahr al- Muqtadab"- al- Muqtadab Meter in a literary and prosodic way that is characterized by seriousness and high objectivity ; to subject its previous prosodic structure to the abstract objective scrutiny, and then to check it out in order to reach an accurate conclusion in developing appropriate solutions to the problem, by providing prosodic feet as an alternative for its previous prosodic feet. These new prosodic feet are considered easy and simple. With the blessing and guidance of Allah, a new prosodic composition has been created that contributes to the process of developing Al-Muqtadab Meter (Baḥr Al-Muqtadab); and to get It out of the circle of ambiguity and confusion that has haunted It for hundreds of years; with a simple new style commensurate with our present time; and suited to the present generation of poets; characterized by easy and fast absorption by the poet and student, this development process is based on scientific bases, and methodological rules according to the system of Al-Khalil prosodic feet. The most important characteristic of this submitted study is to find a smooth solution to solve the problem of stopping at a vowel in the Foot (Tafāʿīla): (Mafo’lat – Mofi’ lat); which makes it easier for poets to absorb writing using it in an easy and simple way. In presenting my modest research, I relied on a simplified and interesting method away from exaggeration, complexity, or stuffiness. Emphasis was placed on mentioning the basic models of the Al-Muqtadab Meter (Baḥr Al-Muqtadab) by giving examples, comparisons, evidence and proofs in an objective way; Referring to both wings of this research: Al-Muqtadab Meter (Baḥr Al-Muqtadab) of Al-Khalil ibn Ahmad al-Farahidi, and the devised Al-Muqtadab Meter (Baḥr Al-Muqtadab) which is the subject of this study. And from Allah, the Almighty, I derive success and guidance. | ||||
Keywords | ||||
البحر المقتضب; المقتضب المحدث; بحور الشعر; دراساتٌ عروضية; استحداثاتٌ عروضية | ||||
Statistics Article View: 329 PDF Download: 143 |
||||