A CONCEPTUAL FRAMEWORK FOR ENRICHING ARCHITECTURAL CLASSROOM WITH MOBILE AUGMENTED REALITY | ||||
Journal of Al-Azhar University Engineering Sector | ||||
Article 4, Volume 14, Issue 50, January 2019, Page 158-175 PDF (401.89 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/auej.2019.28486 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
Samir Sadek Hosny1; Sherif Abdel Mohsen2; Shireen Adel Mansour3 | ||||
1Faculty of Engineering and Technology, Future University in Egypt | ||||
2Faculty of Engineering, American University in Cairo | ||||
3Ain Shams University | ||||
Abstract | ||||
Due to the emergence of digital technology and its necessity in their lives, students of architecture are facing many challenges in this digital era. Unfortunately, it did not succeed the same way in their education as in architectural practice. By away or another, traditional architectural classrooms still depend on obsolete visualization methods and traditional approaches. On the other hand, many architectural students are complaining of lack of interaction and real engagement with the learning environment. Many studies have revealed that architects are “digital natives "and "visual learners", for that; they are in need of an innovative visualization tool to support their style of learning. This study utilizes Mobile Augmented Reality (MAR), technology as an innovative tool for enriching architectural education. Although, engaging MAR technology in architectural classroom is not a new idea, yet it is still not widely applied due to many different reasons. Educators still insist on using the same traditional methods, they still do not know how MAR should be integrated in their teaching strategies. For this purpose, this study is presenting, a conceptual model for integrating the basic concepts of MAR technology in architectural education based on one of the Instructional Design (ID) models and Student-Centered Learning, (SCL) approach. The mod el works as a key guide for architectural educators to design a successful instructional environment that is planned with ID models. This paper presents the key concepts of the framework and the related learning theories, its potential applications, current challenges and future directions. Experiences and lessons learned and presented in this paper could help architectural educators to plan, design and develop their MAR educational experiences. يواجھ معماريو المستقبل العديد من التحديات في عصر التکنولوجيا ؛ وأھمھا تدخل التکنولوجيا الرقمية والمنافع العديدة التي تقدمھا لھم في حياتھم العلمية والعملية.الا انھا لم تحرز نجاحا في مجال التعليم المعماري کما أحرزتھ في الممارسة المھنية حيث انھ لاتزال الفصول المعمارية في الوقت الحالي تتبنى أساليب التعليم التقليدية .ومن ناحية أخرى ؛ يشکو العديد من طلاب العمارة من قصور التفاعل والمشارکة الحقيقية مع بيئة التعلم الحقيقية .فلقد أثبتت الدراسات أن المعماري ھو مفکر مرئي يحتاج الى أدوات تعزز أسلوب التعلم التصوري وتقترن باساليب التعلم الذاتي و نتيجة لذلک؛ اقترحت ھذه الدراسة أداة تعليمية مبتکرة وھي تکنولوجيا الواقع المعزز النقال . حيث تعمل على نقل مسار العملية التعليمية من المعلم الى الطالب بالتکامل و الدمج لعدة مفاھيم تربوية حديثة أھمھا التعلم الذاتي والتعلم النقال بھدف زيادة دافعية التعلم والادراک. وعلى الرغم من الأثر الايجابي لتقنيات الواقع المعزز على طلاب العمارة وانجذابھم لھا کاداة مبتکرة لتعزيز التعلم المرئي ,الا أن عدم انتشار أساليب واستراتيجيات تعليمية واضحة لدمجھا في سياق التعليم المعماري وتجنب المعلمين والمؤسسة التعليمية لھذه التقنيات؛ أدى الى تقليص فرص استخدامھا في الفصل المعماري. وحتى مع تقبل ھذه الفکرة، فانھ لا توجد خبرات کافية للتعامل تقنيا وتربويا مع ھذه الادوات.لھذا ھدفت الدراسة الى تقديم تصورمقترح يعمل کدليل ومرشد رئيسي للمعلم والمصمم التعليمي في تصميم بيئة تعليمية ناجحة للتعليم المعماري تقوم على أساس استراتجية التعلم الذاتي ومدعمة باحد تطبيقات الواقع المعزز النقال والمتوفرة في التطبيقات المتاحة حاليا في الھواتف الذکية.وقد بني ھذا التصور على أساس أحد نماذج التصميم التعليمي بھدف ان يمثل اطار نظري ليدعم کلا من احتياجات طالب العمارة المعاصر و امکانيات تکنولوجيا الواقع المعزز النقال . | ||||
Keywords | ||||
architectural education; Student-Centered Learning (SCL); Visual Learning; Edutainment; Mobile Augmented Reality (MAR); Instructional Design (ID.) | ||||
Statistics Article View: 395 PDF Download: 708 |
||||