The role of Saudi universities in facing contemporary crises: COVID-19 as a model دور الجامعات السعودية في مواجهة الأزمات المعاصرة: كوفيد-19 نموذجاً | ||||
المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج | ||||
Volume 106, Issue 106, February 2023, Page 1403-1426 PDF (1.15 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/edusohag.2023.286694 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
على حسين نجمى1; محمد عبد الرؤوف عطية2; جمال محمد مصطفى2; طارق محمد الجلالي3 | ||||
1قسم التربية وعلم النفس، كلية التربية والآداب-، جامعة تبوك، المملكة العربية السعودية | ||||
2قسم أصول التربية، كلية التربية، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية | ||||
3قسم الصحة النفسية، كلية التربية، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية | ||||
Abstract | ||||
Universities have a major role in managing and confronting crises, and in light of the outbreak of the new Corona virus, their responsibility increases in developing students’ awareness of how to successfully deal with the effects of that virus spread. Hence, this descriptive study aimed to survey the academic experts' perspectives about the most important Saudi universities roles to deal with the emerging Corona 38 roles were listed under three sub-dimensions in a questionnaire in order to reveal the students’ perspectives about the degree to which universities do their roles during the Corona epidemic according to the variables of gender, educational level, and specialization. Overall perspectives of students indicated that Saudi universities achieve their roles related to "the process of teaching" to a large extent, and the roles related to both "training and community service" and "students' activities" to a neutral extent. The results also showed that there were not statistically significant differences about Saudi universities roles during the Corona epidemic according to the variable of specialization, but there were differences about Saudi universities roles related to "the process of teaching" according to the variable of gender in the direction of female students, and their roles related to "training and community service" and "students' activities" according to the variable of educational level in the direction of postgraduate students. The study proposed future procedures to enhance the role of Saudi universities in dealing with the continuous Corona epidemic. للجامعات دور كبير في إدارة الأزمات ومواجهتها، وفي ظل تفشي فيروس كورونا الجديد تزداد مسؤوليتها في تنمية وعي الطلاب بكيفية التعامل بنجاح مع آثار انتشار ذلك الفيروس. ومن هنا هدفت هذه الدراسة الوصفية إلى استطلاع آراء وتصورات الخبراء الأكاديميين حول أهم أدوار الجامعات السعودية للتعامل مع كورونا المستجد، وبعد موافقة الخبراء على أهمية (38) دوراً للجامعة بدرجة كبيرة جداً، تم توجيه استبانة إلى طلاب الجامعات السعودية لسؤالهم عن درجة قيام جامعاتهم بتلك الأدوار خلال انتشار وباء كورونا، وذلك حسب متغيرات الجنس والمستوى التعليمي والتخصص. وقد أوضحت استجابات الطلاب أن الجامعات السعودية تحقق أدوارها المتعلقة بـ"عملية التدريس" بدرجة كبيرة، والأدوار المتعلقة بكل من "التدريب وخدمة المجتمع" و"الأنشطة الطلابية" بدرجة متوسطة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول أدوار الجامعات السعودية خلال وباء كورونا حسب متغير التخصص، لكن كانت هناك فروق حول أدوار الجامعات السعودية المتعلقة بـ"عملية التدريس" حسب متغير الجنس في اتجاه الطالبات، وحول أدوارها المتعلقة بـ"التدريب وخدمة المجتمع" و"الأنشطة الطلابية" حسب متغير المستوى التعليمي في اتجاه طلبة الدراسات العليا. واقترحت الدراسة إجراءات مستقبلية لتعزيز دور الجامعات السعودية في التعامل مع وباء كورونا. | ||||
Keywords | ||||
Saudi Arabia؛ universities roles؛ crises؛ COVID-19؛ academic experts؛ students' perspectives أدوار الجامعات السعودية؛ الأزمات; كوفيد-19؛ الخبراء الأكاديميون؛ الطلاب | ||||
References | ||||
| ||||
Statistics Article View: 112 PDF Download: 140 |
||||