Metafictionist Versus Author in McEwan’s Atonement and Sweet Tooth | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Volume 71, Issue 71, August 2022 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2022.138359.1707 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
لطفي هاشم لطفى محمد | ||||
کلية الآداب، جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
The present study is to investigate the use of metafiction in two of Ian McEwan’s novels. The study starts with a theoretical framework to explore the historical roots of metafiction as well as the pioneering literary figures and critics who tackled it. The practical part of the study is an attempt to discuss the use of metafiction as a central narrative technique as employed in Atonement in which Briony is in the heart of metafiction as an icon for writing. In the second novel, Sweet Tooth, Serena is the core of metafiction , but this time she is an icon for reading. All in all, the study focuses on the metafictionist versus the author in the text as embodied in McEwan’s two novels. يهدف هذا البحث إلى استقصاء استخدام تقنية ماوراء القص في روايتين لإيان ماگيوان ، حيث يبدأ البحث بالإطار النظري من خلال تتبع الجذور التاريخية لما وراء القص إلى جانب استعراض أراء الرواد من الشخصيات الأدبية و النقاد الذين تناولوا هذه التقنية البارزة ، ثم يأتي الجزء العملي من البحث ليناقش استخدام ماوراء القص کتقنية سرد محورية تجسدت مرة في رواية " الکفارة" حيث تبلورت شخصية البطلة "بيروني" کأيقونة الکتابة و التأليف الأدبي ، في حين تأتى "سيرينا" بطلة رواية "حب الحلوى " کأيقونة القراءة الأدبية، وبوجه عام جاء البحث ليضع ماوراء القاص في مقابل الروائي من أجل رصد ما يستتبع ذلک من قراءات موضوعية متنوعة. | ||||
Keywords | ||||
McEwan; metafiction; Atonement; Sweet Tooth | ||||
Statistics Article View: 38 |
||||