الاجتهاد والتجديد فى التشريع الإسلامي عند محمد اقبال | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Volume 71, Issue 71, August 2022 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2022.142948.1747 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
محمد رشاد ابراهيم ابراهيم حمودة | ||||
قسم الفلسفة ، کلية الآداب ، جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
جاء الإسلام للبشرية بتشريعات صالحة لکل عصر ومصر، غيرت مجريات الأحداث، وأصلحت ما کان فاسدًا، فقضت على عبادة الأوثان، وخلصت النفوس مما علق بها من الأدران، ورکزت مبادئ الإيمان الحق في القلوب، ودعت إلى الإخلاص في الدين لله وحده، وأقرت مبادئ الإخاء والحرية والمساواة والأخلاق الفاضلة. وأقامت المعاملات المالية والاجتماعية على أساس ما أمرت به ونهت عنه الحکام الإلهية الواردة في الذکر الحکيم، وما وضحته السنة النبوية الشريفة. Islam came to mankind with legislation valid for every era and Egypt, that changed the course of events, fixed what was corrupt, eliminated the worship of idols, saved souls from the dirt that stuck to them, focused the principles of true faith in hearts, called for sincerity in religion to God alone, and approved the principles of brotherhood and freedom Equality and good morals. And it established financial and social transactions on the basis of what was commanded and forbidden by the divine rulers mentioned in the wise Quran, and what was clarified by the honorable Sunnah of the Prophet. | ||||
Keywords | ||||
محمد إقبال; التشريع; التطور; الجمود; الثقافة | ||||
Statistics Article View: 94 |
||||