الأسس النظرية لتصميم وإنتاج البيئات التعليمية التكيفية | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 28, Issue 9.1, September 2022, Page 141-182 PDF (2.28 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2022.293140 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
سحر محمود محمد حابوه 1; خالـــد محمـــد فرجـــون2; كريمة محمود محمد3 | ||||
1باحثه في مرحله الدكتوراه قسم تكنولوجيا التعليم | ||||
2أستاذ تكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة حلوان | ||||
3أستاذ مساعد تكنولوجيا التعليم كلية التربية -جـــامعة حلــــوان | ||||
Abstract | ||||
استهدف هذا البحث تقديم الأسس النظرية المرتبطة بتصميم وإنتاج البيئات التعليمية التكيفية، والتي تسهم في تفسير ومناقشة البحوث والدراسات المرتبطة بهذا النوع من البيئات. وقد اتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، ولذا فقد اعتمد الاطلاع علي الدراسات والبحوث السابقة بغرض الوصول للأسس النظرية لتصميم وإنتاج البيئات التعليمية التكيفية. وقد أسفرت نتائج البحث إلى أن النظريات المشار إليها ملائمة جدا لتحقيق أهداف الدراسة، والصعوبة للاستفادة منها يكمن في كيفية دمج العناصر المناسبة بكل نظرية بما يساعد على تنظيم البنية المعرفية للمتعلم وتكييفها بما يناسب ويتوافق مع إمكانات المتعلم وعمرة الزمني. The Research aimed to present the theoretical foundations associated with the design and production of adaptive educational environments, which contribute to the interpretation and discussion of research and studies related to this type of environment. This research adopted the descriptive analytical approach, and therefore it relied on reviewing previous studies and research in order to reach the theoretical foundations for the design and production of adaptive educational environments. Results of the Research revealed that the aforementioned theories are very suitable for achieving the objectives of the study, and the difficulty to benefit from them lies in how to integrate the appropriate elements of each theory, which helps to organize the learner’s cognitive structure and adapt it to suit the learner’s capabilities and chronological age. | ||||
Statistics Article View: 77 PDF Download: 908 |
||||