البنية العاملية لمقياس التوافق النفسي لمعلمى المرحلة الثانوية فى ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 28, Issue 2.2, February 2022, Page 29-82 PDF (1.81 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2022.293184 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
أمينة راضى محمد طلب* 1; محمد حامد زهران* 2; مروة محمد حسن* 3 | ||||
1طالب ماجستير بقسم الصحة النفسية كلية التربية جامعة حلوان | ||||
2أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية جامعة حلوان | ||||
3مدرس مساعد بقسم الصحة النفسي كلية التربية جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف هذا البحث إلى الكشف عن البنية العاملية لمقياس التوافق النفسي لمعلمى المرحلة الثانوية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية، وقد تكونت عينة البحث األساسية من )232( معلم ومعلمة وقد تراوحت أعمارهم بين)23_60( عام وذلك للعام الدراسي ،2021 وقد طبق مقياس التوافق النفسي للمعلم )إعداد الباحثة( على عينة البحث األساسية. وقد أظهرت النتائج: وجود أربعة عوامل أساسية تسهم في قياس متغير التوافق النفسي وهم )االنفعالي، االجتماعي، والقيمي، والتوافق مع الذات(. ً عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المعلمين علي مقياس التوافق ً النفسي تعزى لمتغير النوع )ذكور، إناث(، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المعلمين على مقياس التوافق النفسي تعزى لمتغير التخصص االكاديمي. This research aimed at revealing the factors contributing to the psychological adjustment of secondary school teachers in the light of some demographic variables .basic sample of this research comprised (232) male and female teachers between(23_60) years during the scholastic year 2021.Perceived the teacher’s psycho- logical adjustment scale (prepared by the researcher) was admin- istered to the basic sample. Results revealed that there were four main factors contributing to measuring perceived psychological adjustment(Emotional compatibility .Social compatibility. compat- ibility with values.and Self compatibility. There were no statistically significant differences between the mean scores attained males and females secondary school teachers on total score of the perceived psychological adjustment scale or its subscales. There were no sta- tistically significant differences between the mean scores attained.to the variable of academic specialization. | ||||
Statistics Article View: 34 PDF Download: 495 |
||||