البنية العاملية لمقياس الانفعالات الأكاديمية السلبية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية The factorial structure of negative academic emotions among Pupils of preparatory school | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 28, Issue 5.3, May 2022, Page 225-258 PDF (3.38 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2022.293303 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
أميرة محسن عبد الصادق عدلي* 1; محمد عبد القادر عبد الغفار 2; محمد عبد السلام غنيم 3 | ||||
1المدرس المساعد بقسم علم النفس التربوي | ||||
2أستاذ علم النفس التربوي كلية التربية- جامعة حلوان العميد المؤسس لكلية التربية - جامعة 6 أكتوبر | ||||
3أستاذ علم النفس التربوي بكلية التربية – جامعة حلوان عميد كلية التربية- جامعة حلوان الأسبق | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالى إلى محاولة التأكد من البنية العاملية لمقياس الانفعالات الأكاديمية السلبية التى أعدته الباحثة، وتكونت مجموعة هذا البحث من(200) تلميذ من تلاميذ الصف الثانى الإعدادى، وتوصلت نتائج الصدق المحسوبة باستخدام صدق التحليل العاملى؛ وتشبعت جميع فقرات المقياس، كما تم التحقق من البنية العاملية للمقياس من خلال عدد من الاجراءات، كما تم ايجاد معاملات الارتباط العوامل ببعضها البعض، والاتساق الداخلى، والصدق، والثبات. Abstract: This present study aimed to try to determine The factorial structure of negative academic emotions by the researcher, the sample of this study consisted of 200 Pupils of second preparatory school and the calculated valid results were reached using the validity factorial analysis to saturate all stages of the scale on the factor. Also the results indicated correlation coefficient between factors . It has good psychometric properties in The Negative Academic Emotions scale has been verified from Psychometric Characteristics by Researcher, The correlation coefficients have been found for factors of Negative Academic Emotions, terms of internal consistency, validity and reliability. | ||||
Keywords | ||||
negative academic emotions; Pupils of preparatory school keywords: الكلمات المفتاحية: الانفعالات الأكاديمية السلبية; تلاميذ المرحلة الإعدادية | ||||
Statistics Article View: 53 PDF Download: 76 |
||||