Personification of Province of Egypt and Alexandria in Roman Art " تجسيد ولاية مصر ومدينة الإسکندرية في الفن الروماني" | ||||
حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى" | ||||
Article 25, Volume 19, Issue 1, 2016, Page 623-647 PDF (326.76 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/cguaa.2016.29564 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
Fathia Gaber Ebrahim | ||||
Lecturer, Greek and Roman Archaeology Department Faculty of Arts, | ||||
Abstract | ||||
It is well known that the Roman art was inclined to the general use of symbolism. And thus appeared in this art the personification referring to specific things, such as rivers, cities or to places and things were intangible, such as the seasons, and other virtues. The personifications of provinces appeared in Roman art through different historical periods. This has been an important element referring to the expansionist policy of the Romans. The personification of the eastern or western provinces appeared as women are wearing or holding certain attributes. Egypt was one of the eastern roman provinces, which included in the orbit of the Roman Empire after Actium in 30 BC, and because of her good economy it served as the supply of wheat for the Roman people. The personification of the roman province of Egypt appeared in art as a reclining woman holding some special attributes. Mostly of these personifications appeared on the obverse of the coins which were important to identify, because of its inscriptions, which can make us recognize her depiction on the other artistic works. The city of Alexandria also personified in the roman art, in some cases like Egypt, in others with the attributes which were characteristics to it. This research don’t include the artistic works which were referring by symbols or other elements to Egypt or Alexandria, it is specifically for the personification of the province and the city in the shape of women. This research aims to find out why and how the roman province of Egypt and the city of Alexandria were depicted in the Roman art? And what are the purposes behind these personifications? What was the need behind the manifestation of these personifications in some special historical periods and not appeared in the others? من المتعارف عليه أن الفن الروماني کان يميل الي استخدام الرمزية بشکل عام. وبالتالي ظهر في هذا الفن ما يسمي بالتجسيد اشارة الي هدف ما، وکان هذا التجسيد يستخدم للاشارة الي أماکن ملموسة ومعروفة أو أشياء مادية مثل الأنهار أو المدن أو إلي أشياء غير مادية مثل فصول السنة، الفضائل وغيرها. ولقد ظهر في الفن الروماني على مدى فترات تاريخية مختلفة مايسمى بتجسيد الولايات التي حکمها الرومان. وقد کان هذا التجسيد عنصر هام للاشارة إلي سياسة الرومان التوسعية. ظهر تجسيد الولايات الرومانية سواء الولايات الشرقية أو الغربية بشکل سيدات يرتدين أو يحملن مخصصات معينة، لذلک لابد وأنها کانت تحمل رسالة من الدولة الحاکمة إلي المواطنين. کانت مصر إحدي الولايات الرومانية الشرقية التي ضُمت لفلک الإمبراطورية الرومانية بعد معرکة أکتيوم البحرية في 30ق.م، وکانت ذات اقتصاد جيد وکانت بمثابة المؤونة للشعب الروماني لتزويدها بالقمح لروما، لذلک جُسدت ولاية مصر في الفن وظهرت في شکل سيدة تحمل مخصصات معينة. وظهر هذا التجسيد في الفن في معظمه على العملات مع وجود تصوير لها في انواع أخرى لکنها قليلة، لذلک کان الاعتماد الأکبر على العملات خاصة ان العملات تحمل في بعضها نقوش لتعريف تجسيد الولاية والذي من خلاله يمکننا التعرف عليها في الأعمال الفنية الاخرى التي لا تحمل نقوش. کذلک جُسدت أهم مدن الولاية وهي مدينة الإسکندرية أشهر وأهم مدن العالم القديم في فترات تاريخية مختلفة. ولا يشمل البحث تناول الأعمال الفنية الأخرى التي تشير بالرمز إلي ولاية مصر أو مدينة الإسکندرية فالبحث يقتصر على تناول تجسيد الولاية والمدينة في صورة تشخيصية لهم. لذلک يهدف هذا البحث إلي معرفة لماذا وکيف جسدت ولاية مصر في الفن الروماني؟ وماهو الهدف والرسالة من وراء ذلک التجسيد؟ وماهي الحاجة التي دعت إلي ظهور هذا التجسيد في فترات تاريخية دون غيرها؟ کذلک مدينة الإسکندرية ماهي الصورة التي ظهرت عليها وکيف جسدت في الفن؟ وماهي الدلالات المرادة من خلال هذا التجسيد؟. کلها تساؤلات سوف نحاول الإجابة عنها قدر الإمکان من خلال تناول الأعمال التي يظهر بها تجسيد ولاية مصر ومدينة الإسکندرية في الفن الروماني. | ||||
Keywords | ||||
Personification; Provinces; Egypt; alexandria; Roman Art. تجسيد، ولاية، مصر، الإسکندرية، الفن الروماني | ||||
References | ||||
قائمة المصادر والمراجع الأجنبیة أولاً: المصادر الکلاسیکیة: جمیع المصادر المذکورة منشورة فی مجموعة الـ Loeb Classical Library. =Apollodorus, Library, Translated by: James George Frazer.=Apuleius. The Golden Ass, the Metamorphoses. Translated by: William Heinemann.
= =Dio Cassius, LI, Roman History, Translated by: E. Cary. =Pausanias, Description of Greece, Translated by: W.H.S. Jones, Litt.D., and H.A. Ormerod.=Pliny, Natural History, Translated by: H. Rackham
= Plutarch, Pompey, Translated by: Bernadotte Perrin.
=Strabo, Geography, Translated by: H. L. Jones.
=Vergil, Aeneid, Translated by: John Conington.
ثانیاً: المراجع الأجنبیة =Adriani, A., Testimonianze e momenti di scultura Alessandrina, Rome, 1948.
= Bakhoum, S., Dieux Egyptiens a Alexandrie sous les Antonins, Recherches numismatiques et historique, paris, 1999.
= Barker, C. F., the legacy of Rome: Essays, Oxford, 1923.
= Becatti, G., Mosaici e pavimenti, marmorei: Scavi di Ostia, Roma, 1961
= Biebere. M, The History of the Greek and Roman Theater, Princeton, 1961.
=BMC British Museum Catalogue, Cyprus
= Boissel, I., L'Egypte dans les mosaïques de l'Occident romain:
images et représentations (de la fin du IIème siècle avant J.-C. au
IVème siècle après J.-C.), PHD Thesis, Reims, 2007.
=Christof, E., Das glück der stadt: die Tyche von Antiochia und andere stadttychen, Frankfurt, 2001, 23-24, 267-268
= Diez, E., Isis-Alexandria auf dem gressen fries von Ephesos, in: Veroffentlichungen des institutes fur Archaologie der Karl-Franzens Universitat, Graz, band 7, Wien, 2006, 249-261.
= Gardner, P.," Cities and Countries in Ancient Art", Journal of Hellenic Studies, IX, 1888, 47-81.
= Haas, C., Alexandria in Late Antiquity: Topography and Social Conflict, London, 1997.
= Hachlili, R., Ancient Mosaic Pavements: Iconographic Themes, Issues and Trends, Leiden and Boston, 2009, 10-108
= Hill, G., A History of Cyprus, Vol. I, Cambridge, 2010
= Holliday, P. J., The Origins of Roman Historical Commemoration in the Visual Arts, Cambridge, 2002, 22-23, 29.
= Jatta, M., Le rappresentanze figurate delle provincie romane, Roma, 1908.
= Jordan, H., Topographie der stadt Rom im altrthum, Berlin, 1871.
= LIMC, Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, I, Zurich und Munchen, 1981.
= Mattingly, H., "Christianity in the Roman Empire", in: Journal of Roman Studies, 1925, Vol. XV, 195-208.
= Mazois, F., Les ruines de Pompeii, Vol. 3, Paris, 1829.
= Onal, Mehmet, Zeugma Mosaic, Mitchegen, 2002
= Ostenberg, I., Staging the World, Spoils, Captives, and Representations in the Roman Triumphal Procession, Oxford, 2009.
= Ostrowski, J. A., Les personnifications des provinces dans l'art romain, in: Travaux du centre d'archeologie mediterraneenne de l'academies Polonaise des sciences, tome 27, Varsovie, 1990
= Reinach, S., Repertoire de peintures Grecque et Romaines, Paris, 1922.
=RIC II, H. Mattingly& E. A. Sydenham, The Roman Imperial Coinage, Vespesian to Hadrian, Voll. II, London, 1926.
=RIC III, H. Mattingly& E. A. Sydenham, The Roman Imperial Coinage, Vespesian to Hadrian, Voll. III, London, 1930.
= Roger, A., "The Silver Coinage of the Aetolian League", in: California Studies of Classical Antiquities, Vol. 6, Britain, 1974, 47-76.
= Sacken, E., Die antiken Bronzen des K. und K. munz und antiken Cabinetes in Wien, 1871.
= Sear, F., Roman Architecture, London, 1982.
=Shapiro, H. A., Personifications in Greek Art, the Representation of Abstract Concepts 600-400 BC, Zurich, 1993, 12-18.
=Schreiber. "Die hellenistischer relief bilder and augusteische kunst"in: Jahrbuch des Deuteschen Archaologischen Instituts, XI, 1896, 73-101.
=Stafford, E. J., Greek Cults of Defied Abstractions, PHD Thesis, University College, London, 1998.
= Stevenson, S. W., A Dictionary of Roman Coins: Republican and Imperial, London, 1964.
= Stierlin, H., The Roman Empire, Vol. I, Italy, 1996.
=Strack, P. L., Untersuchungen zur Romischen reichspragung des zweiten jahrhunderts, teil II, Die reichspragung zur zeit des Hadrian, Stuttgart, 1933.
=Toynbee, J. M. C., The Hadrianic School: a Chapter in the History of Greek Art, Cambridge, 1934.
= Vogt, J., Die Alexandrinischen munzen, Band 1, Stuttgart, 1924.
ثالثاً: مواقع الشبکة الدولیة للمعلومات =http://www.theacropolismuseum.gr/en/content/temple-athena-nike. 26-12-2016.
=https://www.britishmuseum.org/explore/themes/leaders_and_rulers/hadrian/life_and_legacy.aspx. 29-12-2016.
=http://www.ostia-antica.org/regio2/5/5-1-a.htm. 29-10-2016.
= http://www.ancient.eu/Roman_Triumph 31-12-2016.
= http://www.ancient.eu/article/499 1-1-2017.
=https://followinghadrian.com/2015/01/21/the-hadrianeum-and-the-personifications-of-provinces/ 6-1-2017.
= http://www.imperium-romana.org/roman-coinage.html 5-1-2017.
=http://www.vroma.org/images/mcmanus_images/indexcoins2.html 9-1-2017.
= https://www.ngccoin.com/news/article/2789/Ancient-Hadrian-coins 9-1-2017./
=https://www.vcoins.com/en/stores/apollo_numismatics/12/product/nero_billon_tetradrachm_alexandria_egypt__personification_of_alexandria_in_elephant_headdress/47042/Default.aspx 9-1-2017.
= http://www.forumancientcoins.com/dougsmith/feac55had.html 10-1-2017.
=http://www.ancients.info/gallery/showphoto.php?photo=5915&title=dupondius-hadrian-egypt&cat=3180 10-1-2017.
| ||||
Statistics Article View: 530 PDF Download: 625 |
||||