"A proposal to achieve humanitarian considerations as a sustainable design indicator for the development of the Qasr El-Nil Street area and its surroundings in downtown Cairo." | ||||
International Design Journal | ||||
Article 2, Volume 12, Issue 3 - Serial Number 44, May and June 2022, Page 21-32 PDF (2.55 MB) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/idj.2022.127561.1038 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
Lameess Abdulqadir ![]() | ||||
Faculty of Education and Technology Beni-Suef University | ||||
Abstract | ||||
يبدأ البحث بعرض المشکلة البحثية وهي ما وصلت إليه منطقة وسط القاهرة وخاصة شارع قصر النيل من حالة الاهمال والتردي ، ومحاولة اقتراح حلول تخطيطية حديثة لرفع کفاءة الشارع والمنطقة المحيطة للنهوض بها حضاريا وانسانيا، والذي يهدف لتطوير المنطقة، ووضع مقترح نظري تخطيطي معماري يقدم ويضمن شکلا حضاريا للمنطقة الأثرية والاهم في وسط القاهرة ويحافظ من خلالها على رونق المنطقة وعلى الهوية المعمارية العريقة لها، وبالنسبة لمنهجية البحث فهي تعتمد على الدراسة الميدانية للشارع والنظرية والتشکيلية في محاولة تحقيق المعايير الانسانية في تطوير المنطقة من خلال المنهج المرجعي، التحليلي ، المقارن ، والمنهج التشکيلي، ويناقش البحث التعريف العام لتحقيق المعايير الإنسانية في العمران، وماهي اسس التنسيق الحضاري المستدام وتعريفه ، ثم التعريف بمنطقة الدراسة ، ونبذة تاريخية عنها ومنشأها ، واصل تسميته وامتداده ، ثم نبذة عن أهمية الشارع التجارية تاريخيا، ودراسة العمران والحيز الإنساني في منطقة الدراسة ، ودر اسة الاعتبارات الإنسانية المقترح اتخاذها کمؤشر تصميمي في منطقة الدراسة ، حيث يمکن تحديد هذة المقترحات التخطيطية في عدة نقاط أولها في النقل العام بالمنطقة وکذلک محطات النقل العام ، ومقترحات تحقيق المعايير الانسانية في توفير أماکن الانتظار ومواقف السيارات ولأصحاب الهمم ، وفي عناصر تنسيق الشارع ، وشبکة الطرق المرتبطة بالساحات المفتوحة ، وفي توفير مسارات ومواقف الدراجات کذلک ، ومقترحات تحقيق المعايير الانسانية في شبکة مسارات المشاة والساحات المفتوحة والمتصلة وفي تجميل وتحسين المباني واستخدام التشجير في الشارع ، ثم دراسة نموذج تم فيه فعلا تحويل الشارع لمسارات للمشاه واستخلاص النتيجة من خلال المقارنة التحليلية بين الشارع في وضعه الحالي و بين النموذج المنتخب ، ثم الاستنتاجات والتوصيات. | ||||
Keywords | ||||
Landscape; Architecture Design; Human Scale; Environmental Design; Qasr-ElNile Street | ||||
Supplementary Files
|
||||
References | ||||
1. Guide to access to the environment in Saudi Arabia King Salman, Center for Disability Research, 1431 – 2010.
2. https://earth.google.com/web/ 11:19 am 9/3/2022
3. https://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%B5%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%8A%D9%84 شارع قصر النيل ، 3-3-2022، 10:27
4. Guide to comprehensive access in the land transport modes in the Kingdom King Salman, Center for Disability Research, 1431 - 2010.
5. Guide to Comprehensive Access to Maritime Transport in the Kingdom. King Salman Center for Disability Research.1431 - 2010.
6. Directory of islands, sidewalks and streets, Ministry of Municipal and Rural Affairs.2010.
7. Improving Transport Accessibility for All, Guide to Good Practice, European Conference of Ministers of Transport (ECMT); OECD Publications, 2006; http://www.keroul.qc.ca/DATA/PRATIQUEDOCUMENT/180_en.pdf
8. Building for Everyone: A Universal Design Approach- External Environment and Apporoach, Vol.1 ; Centre for Excellence in Universal Design; www.universaldesign.ie
9. Building for Everyone: A Universal Design Approach- Vertical Circulation, Vol.3 ; Centre for Excellence in Universal Design; www.universaldesign.ie
10. Building for Everyone: A Universal Design Approach- Building types, Vol.7 ; Centre for Excellence in Universal Design; www.universaldesign.ie
11. Enhancing the Mobility of Disable People: Guidelines for Practitioners; Overseas Road Note 21; TRL limited; 2004; http://www.transport-links.org/transport_links/filearea/publications/1_831_orn%2021.pdf
12. Guidance on the use of Tactile Paving Surfaces; https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/ attachment_data/file/289245/tactile-paving-surfaces.pdf
13. Technical Manual for Municipal Accessibility (in Spanish); Primera edición, Madrid. 2011; http://www.fundaciononce.es/sites/default/files/docs/ManualAccesibilidad_2.pdf
14. Harkey D. L., D. Carter, and B. Bentzen, Accessible Pedestrain Signals: A Guide to Best Practices,, 2010; http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/nchrp/nchrp_w117a.pdf
15. Passenger Terminal Accessibility: Code of Practice ; Canadian Transportation Agency, January 2016; https://www.otc-cta.gc.ca/eng/publication/passenger-terminal-accessibility
16. Nasar j. and J.E. Cowley; Universal Design and Visitability; From Accessibility to Zoning, National Environment for the arts & The John Glenn School of Public Affairs, USA, 2007; http://unipd-centrodirittiumani.it/public/docs/UniversalDesignVisitability2007.pdf
17. Taxi Driver Awareness Program, Town of Oakville, Ontario, Canada; http://www.taxi-library.org/oak.htm
18. Accessible Bus Stop Design Guidance; Bus Priority Team, Transport for London, 2006; http://content.tfl.gov.uk/accessibile-bus-stop-design-guidance.pdf
19. Univeral Accessible Bus Stop Design Guidelines; Greater Vancouver Transprtation Authority; 2007; https://www.surrey.ca/files/3004Att7TransLinkDesignGuidelines.pdf
T. Rickert; Bus Rapid Transit Accessibility Guidelines, Funded by The World Bank; 2007; http://siteresources.worldbank.org/DISABILITY/Resources/280658-1172672474385/BusRapidEngRickert.pdf | ||||
Statistics Article View: 85 PDF Download: 304 |
||||