فعالية التهيئة الحافزة المدعومة بالوسائط المتعددة في تنمية التحصيل والدافع للإنجاز لدى طلاب المرحلة الإعدادية | ||||
مجلة تطوير الأداء الجامعى | ||||
Article 8, Volume 22, Issue 1 - Serial Number 35, April 2023, Page 189-206 PDF (458.5 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jpud.2022.183214.1123 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
منى السعيد محمد محمد بندق 1; عايدة عبد الحميد على السيد سرور2; محمد رشدى ابو شامة احمد2 | ||||
1كلية التربية - جامعة المنصورة | ||||
2قسم المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
الملخص العربى : هدف البحث الحالي تحديد فعالية التهيئة الحافزة المدعومة بالوسائط المتعددة في تنمية كل من التحصيل الدراسى ؛ والدافع للإنجاز؛ ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي ، وتم إعداد أدوات البحث المتمثلة في اختبار التحصيل الدراسي، ومقياس الدافع للإنجاز، علاوة على أدوات المعالجة التجريبية المتمثلة في دليل المعلم، ودليل نشاط الطالب، وتمثلت عينة البحث في عدد من طلاب الصف الأول الإعدادى بلغ عددهم (85) طالباًوطالبة بمدرستين تابعتين لإدارة غرب المنصورة التعليمية بمحافظة الدقهلية، حيث تم تقسيمهم إلى (40) طالباً وطالبة للمجموعة التجريبية بمدرسة ميت الصارم الإعدادية المشتركة، و(45) طالباً وطالبة للمجموعة الضابطة بمدرسة جديدة الهالة الإعدادية المشتركة، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذا دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية في كل من التحصيل والدافع للإنجاز. Abstract The research aimed at determining effectiveness of incentive initialization supported with multimedia in teaching science to develop achievements motives and achievement .To achieve that, the experimental method with a quasi-experimental design was used, the research tools represented in the achievement test and achievements motives measure were prepared, in addition to the experimental treatment tools represented in the teacher's guide and the student's activity book. these tools were applied on a sample of (85) students of the 1st grade of preparatory school students distributed into two schools of Educational West Mansoura district at Dakahlia Governorate, however (40) students for the experimental group, and (45) students for the control group, The results showed that there is a statistically significant difference in favor of the experimental group in both achievement and achievements motives. So, these results indicated the effectiveness of incentive initialization supported with multimedia in teaching science to develop achievements motives and achievement. | ||||
Keywords | ||||
التهيئة الحافزة المدعومة بالوسائط المتعددة; التحصيل; الدافع للإنجاز | ||||
Statistics Article View: 66 PDF Download: 45 |
||||