فاعلية برنامج تدريبى قائم على الهندسة النفسية لتحسين العوامل الخمسة الكبرى للشخصية والرفاهية النفسية لدى معلمات رياض الأطفال The Effectiveness of A Training Program Based on Psychological Engineering to Improve The Big Five Factors of Personality And Psychological Well-Being Among Kindergarten Teachers | ||||
مجلة قطاع الدراسات الإنسانية | ||||
Volume 31, Issue 1, June 2023, Page 317-444 PDF (1.52 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsh.2023.304796 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
شيماء محمد عبد الستار | ||||
قسم رياض الأطفال ، کلية الدراسات الانسانية، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر. | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبى قائم على الهندسة النفسية لتحسين العوامل الخمسة الكبرى للشخصية والرفاهية النفسية لدى معلمات رياض الأطفال، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبى، وتكونت عينة البحث من (10) معلمات لرياض الأطفال، استخدمت الباحثة الأدوات التالية: مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى معلمات رياض الأطفال، مقياس الرفاهية النفسية لدى معلمات رياض الأطفال (إعداد/ الباحثة)، برنامج تدريبى قائم على الهندسة النفسية لتحسين العوامل الخمسة الكبرى للشخصية والرفاهية النفسية لدى معلمات رياض الأطفال(إعداد /الباحثة)، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات معلمات المجموعة الأساسية فى القياسين القبلى والبعدى لتطبيق البرنامج على مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لمعلمات الروضة لصالح القياس البعدى، عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى رتب درجات معلمات المجموعة الأساسية فى القياسين البعدى والتتبعى لتطبيق البرنامج على مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى معلمات رياض الأطفال، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات معلمات المجموعة الأساسية فى القياسين القبلى والبعدى لتطبيق البرنامج على مقياس الرفاهية النفسية لدى معلمات رياض الأطفال لصالح القياس البعدى، عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى رتب درجات معلمات المجموعة الأساسية فى القياسين البعدى والتتبعى لتطبيق البرنامج على مقياس الرفاهية النفسية لدى معلمات رياض الأطفال. The research aimed to reveal the effectiveness of a training program based on psychological engineering to improve the Big five factors of personality and psychological well-being among kindergarten teachers. The researcher used the semi-experimental approach. The research sample consisted of (10) female kindergarten teachers, The researcher used the following tools: a measure of the big five factors of personality among kindergarten teachers, a measure of psychological well-being among kindergarten teachers (prepared by the researcher), a training program Based on Psychological Engineering to Improve The big five factors of Personality and Psychological Well-Being among Kindergarten Teachers (prepared by the researcher), The results of the search revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the basic group teachers in the pre and post measurements of applying the program on the scale of the big five factors of personality for kindergarten teachers in favor of the post measurement, There are no statistically significant differences between the mean scores of the basic group teachers in the post and follow-up measurements of applying the program on the scale of the big five factors of personality among kindergarten teachers, There are statistically significant differences between the mean scores of the basic group teachers in the pre and post measurements of applying the program on the psychological well-being scale of kindergarten teachers in favor of the post measurement, There are no statistically significant differences between the mean scores of the basic group teachers in the post and follow-up measurements of applying the program on the psychological well-being scale of kindergarten teachers. | ||||
Keywords | ||||
برنامج تدريبى; الهندسة النفسية; العوامل الخمسة الكبرى للشخصية; الرفاهية النفسية; معلمات رياض الأطفال. training program; psychological engineering; the big five factors of personality; psychological well-being; kindergarten teachers | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 148 PDF Download: 347 |
||||