الأصولُ المشترکةُ بين المدرستين (البصرة والکوفة) | ||||
حولية کلية اللغة العربية بجرجا | ||||
Article 6, Volume 23, Issue 1, 2019, Page 221-252 PDF (4.03 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/bfag.2019.30685 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
أريج سليمان المرزوق | ||||
قسم اللغة العربية - کلية الآداب والفنون ـ جامعة حائل السعودية | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث الأصولُ المشترکةُ بين المدرستين (البصرة والکوفة) کان بين مدرسة البصرة ومدرسة الکوفة خلاف في کثير من المسائل النحوية ، مرجعه إلى التشدد أو التساهل في الأخذ والرد والنقل عن الأعراب، لکن لا يمنع ذلک وجود اتفاق بين المدرستين . لذلک سوف يقوم هذا البحث على عرض الأصول التي اتفقت عليها مدرستي البصرة والکوفة . وسأتناول الأصل أولاً عند البصريين ، ثم عند الکوفيين ، مع ذکر الأمثلة التي توضح هذا الاتفاق . ?إعداد الباحثة : أريج سليمان المرزوق قسم اللغة العربية - کلية الآداب والفنون ـ جامعة حائل Research Summary The common assets between the two schools (Basrah and Kufa) Between the Basra school and the Kufa school there was disagreement in many grammatical issues, due to the strictness or leniency in the introduction, response and transportation of the expressions, but this does not preclude an agreement between the two schools. Therefore, this research will present the assets agreed upon by Basra and Kufa schools. I will discuss the original first with the Basrien, then with the Kufis, with examples that illustrate this agreement. Preparation Researcher : Areej Sulaiman Al Marzouk Department of Arabic Language - Faculty of Arts and Arts Hail University | ||||
Keywords | ||||
الأصولُ المشترکةُ; البصرة والکوفة; البصرة; الکوفة; المشترکات; المدارس النحوية; النحو | ||||
Statistics Article View: 185 PDF Download: 396 |
||||