فاعلية برنامج مقترح قائم على استراتيجية التخيل الموجه وبعض مهارات التفكير الإبداعي The effectiveness of a suggested program based on the guided imagination strategy and some creative thinking skills | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Article 7, Volume 17, Issue 17, June 2023, Page 263-301 PDF (1.62 MB) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2023.311799 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
حسناء عبدالعاطى الطباخ1; محمد عبد المطلب جاد2; ثريا محمد سراج2; منار حمدي عبدالفتاح عسكر3 | ||||
1أستاذ تكنولوجيا التعليم ورئيس قسم تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||||
2أستاذ متفرغ بقسم العلوم التربوية والنفسية كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||||
3معلم أول أ حاسب آلى بوزارة التربية والتعليم | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث إلى التعرف على مدى فاعلية استخدام استراتيجية التخيل الموجه على تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طلاب المرحلة الإعدادية في مادة الحاسب الآلي ، وتكونت عينة البحث من 40 طالبا وطالبة، تم تقسيمهم لمجموعتين (ضابطة – تجريبية ) من طلاب مدرسة عبدالحليم السباعي الإعدادية، واشتملت أدوات البحث على اختبار تحصيل معرفي، بطاقة ملاحظة الأداء المهاري لمقرر وحدة برنامج سكراتش ، واختبار تورانس للتفكير الإبداعي، وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح طلاب المجموعة التجريبية . The effectiveness of a suggested program based on the guided imagination strategy and some creative thinking skills Abstract The research aims to identify the effectiveness of using the guided imagination strategy on developing creative thinking skills among middle school students in computer subject. The search was conducted on a cognitive achievement test, the skill performance note card for the Scratch program unit course, and the Torrance test for creative thinking, and the results revealed that there were statistically significant differences in favor of the students of the experimental group. | ||||
Keywords | ||||
استراتيجية التخيل الموجه; مهارات التفكير الإبداعى Guided imagination strategy - Creative thinking skills | ||||
Statistics Article View: 206 PDF Download: 1,460 |
||||