النظريات الفلسفية للوعي | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Volume 73, Issue 73, August 2023 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2023.202730.2076 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
آية محمد إبراهيم | ||||
كلية الآداب | ||||
Abstract | ||||
مفهوم الوعي صعب التعريف، وربما أنه بحد ذاته مفهوم غير بسيط، ويوصف بأنه حالة ذهنية مرتبطة بالفاعليات الفسيولوجية للجهاز العصبي المركزي، وخاصة القشرة المخية كما يرتبط بالحالة الشعورية الداخلية أو الذاتية، أي أن محتوي الواعي الذاتي لا يمكن وصفه من الخارج. لماذا يبدو الوعي رغم وضوحه وبداهته أمراً محيراً وغامضاً ومعقداً في الوقت نفسه؟ مما جعل الفيلسوف الإسترالي ديفيد سالمرز D. Chalmers. يطلق على الوعي اسم "المشكلة الصعبة" the hard problem، وأنه من أكثر المشكلات المحيرة في علم العقل The concept of consciousness is difficult to define, and perhaps it is not a simple concept in and of itself. It is described as a state of mind associated with the physiological activities of the central nervous system, especially the cerebral cortex. It is also associated with the internal or subjective emotional state, meaning that the content of the self-conscious cannot be described from the outside. Why does awareness, despite its clarity and intuitiveness, seem confusing, mysterious and complex at the same time? Which made the Australian philosopher David D. Chalmers. Consciousness is called the hard problem, and it is one of the most vexing problems in the science of the mind | ||||
Keywords | ||||
النظريات الفلسفية للوعي; مفهوم الوعي; تكنولوجيا المعلومات | ||||
Statistics Article View: 427 |
||||