وحدة تعليمية مقترحة لإعداد الباترونات الجاهزة وقياس فاعليتها A Proposed Educational Unit for Preparing Ready-Made Patterns and Measuring their Effectiveness | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Volume 13, Issue 13, June 2021, Page 72-105 PDF (1.51 MB) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2021.317772 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
سمر محمود عبد الغني مقلان | ||||
أستاذ الملابس والنسيج المشارك كلية التصاميم – جامعة أم القرى | ||||
Abstract | ||||
هدفت الباحثة إلى بناء وحدة تعليمية لإكساب الطالبات المعارف والمهارات االخاصة بإعداد الباترونات الجاهزة ، وقياس فاعلية الوحدة التعليمية المقترحة في إكساب الطالبات المعارف الأساسية لإعداد الباترونات الجاهزة والمهارات الأساسية لإعداد الباترونات الجاهزة . وتكونت عينة البحث من (30) من طالبات كلية التصاميم جامعة أم القرى ، وتم تطبيق الوحدة التعليمية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (2021م) وجاءت أهم النتائج لتؤكد على وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطالبات في التطبيق القبلي والبعدي للوحدة التعليمية لصالح التطبيق البعدي لكلا من الإختبار التحصيلي والاختبار المهاري ، مما يؤكد على فاعلية الوحدة التعليمية. A Proposed Educational Unit for Preparing Ready-Made Patterns and Measuring their Effectiveness Abstract: The researcher aimed to build an educational unit to provide students with knowledge and skills for preparing ready-made patterns, and to measure the effectiveness of the proposed educational unit in providing students with basic knowledge for preparing ready-made patterns and basic skills for preparing ready-made patterns. The research sample consisted of (30) female students from the faculty of Designs, Umm Al-Qura University. The educational unit was applied during the second semester of the academic year (2021). The most important results came to confirm the existence of statistically significant differences between the mean scores of female students in the pre and post application of the educational unit in favor of the post application of both the achievement test and the skill test, which confirms the effectiveness of the educational unit. | ||||
Statistics Article View: 22 PDF Download: 21 |
||||