قياس أثر التعليم على النمو الاقتصادي: دراسة مقارنة بين مصر وماليزيا خلال الفترة (1976-2019) | ||||
المجلة العلمية لکلية الدراسات الإقتصادية و العلوم السياسية | ||||
Article 24, Volume 8, Issue 16, July 2023, Page 967-1022 PDF (2.78 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/esalexu.2023.320614 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
عبير شعبان عبده عبد الحفيظ | ||||
أستاذ الاقتصاد المساعد- كلية الدراسات الاقتصادية والعلوم السياسية - جامعة الإسكندرية | ||||
Abstract | ||||
هدف هذا البحث إلى تحليل وقياس أثر التعليم على النمو الاقتصادي، وذلك باستخدام بيانات سلسلة زمنية سنوية عن مصر وماليزيا خلال الفترة (1976- 2019). استخدمت الدراسة نموذج الفجوات الموزعة Autoregressive Distributed Lags (ARDL)، ومدخل الحدود Bound Test لاختبار وجود تكامل مشترك بين متغيرات الدراسة. وقد تم تقدير أثر التعليم على النمو الاقتصادي في الدولتين باستخدام نموذج ARDL. وخلصت الدراسة إلى أن معدل الالتحاق بالتعليم الابتدائي ومعدل الالتحاق بالتعليم الثانوي كانا لهما أثر إيجابي ومعنوي على النمو الاقتصادي في كل من مصر وماليزيا، ولكن حجم التأثير كان أكبر في ماليزيا. من ناحية أخرى لم تتوصل الدراسة إلى وجود أثر للإنفاق الحكومي على التعليم على النمو الاقتصادي في الدولتين. كذلك خلصت الدراسة إلى أن التعليم الجامعي ليس له أثر معنوي إحصائياً على النمو الاقتصادي في كل من مصر وماليزيا. وتوصلت الدراسة أيضاً إلى أن رأس المال والتجارة الخارجية لهما تأثير إيجابي ومعنوي إحصائياً على النمو الاقتصادي في كل من مصر وماليزيا، وأن معدل المشاركة في قوة العمل له تأثير إيجابي ومعنوي في ماليزيا فقط. وتوصي الدراسة بضرورة العمل على رفع كفاءة التعليم وتفعيل الاستفادة من التعليم الجامعي، وزيادة الإنفاق الحكومي على التعليم وتحقيق الكفاءة منه، كما توصي الدراسة بضرورة تخفيض معدل البطالة لأن زيادة معدلات البطالة وخاصة بين المتعلمين تهدر الاستفادة من التعليم. كذلك يجب الاهتمام بتطوير التعليم وربط مخرجاته باحتياجات سوق العمل خاصة في المجالات التي ترتبط بالتكنولوجي. This research aimed to analyze and measure the impact of education on economic growth, using annual time series data on Egypt and Malaysia during the period (1976-2019). The study used the Autoregressive Distributed Lags (ARDL) model and the bound test to investigate the co-integration between the study variables. The impact of education on economic growth in both countries was estimated using the ARDL model. The study concluded that primary school enrolment and secondary school enrolment had a positive and significant impact on economic growth in both Egypt and Malaysia, but the magnitude of the impact was greater in Malaysia. On the other hand, the study did not find an impact of government spending on education on economic growth in both countries. The study also concluded that tertiary education has no statistically significant impact on economic growth in both Egypt and Malaysia. The study also found that capital and foreign trade have a positive and statistically significant impact on economic growth in both Egypt and Malaysia, and that the labor force participation rate had a positive and significant impact only in Malaysia. The study recommends that we should work to raise the efficiency of education, activate the benefit of tertiary education and increase government spending for education and achieve efficiency from it. The study also recommends that we should work to reduce the unemployment rate because the increase in unemployment rates, especially among learners, wastes the benefit of education. Attention must also be paid to the development of education and linking it to the needs of the labor market, especially in areas related to technology. | ||||
Keywords | ||||
التعليم; النمو الاقتصادي; مصر; ماليزيا; تحليل التكامل المشترك; اختبار الحدود; نموذج الانحدار الذاتي ذو الفجوات الموزعة ARDL. Education; Economic Growth; Egypt; Malaysia; Cointegration Analysis; Bound test; Autoregressive Distributed Lags Model (ARDL Model) | ||||
Statistics Article View: 243 PDF Download: 314 |
||||