The Significance of Adopting the Governance Principles in the Faculties of Al-Balqa' Applied University (BAU) from the Perspective of Faculty Members | ||||
المجلة العلمیة لکلیة الآداب-جامعة أسیوط | ||||
Article 24, Volume 29, Issue 88, October 2023, Page 1427-1456 PDF (1.25 MB) | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/aakj.2023.208716.1456 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
Abdullah Radwan Mohammad Arabyyat ![]() | ||||
جامعة البلقاء التطبيقية | ||||
Abstract | ||||
The present study aimed to identify the significance of adopting the governance principles in the faculties of Al-Balqa' Applied University (BAU) from the perspective of faculty members. The sample consists of 306 faculty members. The descriptive analytical approach was adopted. The final version of the scale consists of 25 items. The scale targets five (5) areas. It was found that the extent of adopting the governance principles in the faculties of Al-Balqa' Applied University (BAU) from the perspective of faculty members is moderate. It was found that there isn’t any statistically significant difference between the respondents’ attitudes towards the extent of such adoption which can be attributed to gender and major. The researcher of the present study recommends promoting compliance with the governance rules and standards in Jordanian public universities by creating a suitable organizational climate and environment. He recommends developing policies that promote excellence and foster constructive work. هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أهمية تبني مبادئ الحوكمة في كليات جامعة البلقاء التطبيقية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. وتكونت العينة من 306 عضو هيئة تدريس. وتم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي. تتكون النسخة النهائية من المقياس من 25 فقرة. يستهدف المقياس خمسة (5) مجالات. وقد تبين أن مدى تبني مبادئ الحوكمة في كليات جامعة البلقاء التطبيقية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس كان متوسطاً. وقد تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات المبحوثين نحو مدى هذا التبني تعزى إلى الجنس والتخصص. ويوصي الباحث في هذه الدراسة بتعزيز الالتزام بقواعد ومعايير الحوكمة في الجامعات الحكومية الأردنية من خلال خلق المناخ والبيئة التنظيمية المناسبة. ويوصي بوضع سياسات تعزز التميز وتعزز العمل البناء. | ||||
Keywords | ||||
governance؛ faculty members؛ Balqa Applied University الحوكمة لدى أعضاء هيئة التدريس; جامعة البلقاء التطبيقية | ||||
Statistics Article View: 124 PDF Download: 200 |
||||