فاعلية برنامج تدريبي مقترح في تنمية مهارات التدريس الإبداعي وعادات العقل لدى الطالبات المعلمات بکلية التربية | ||||
التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية) | ||||
Article 16, Volume 35, 169 جزء 1, July 2016, Page 711-758 | ||||
Document Type: بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس | ||||
DOI: 10.21608/jsrep.2016.32172 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
مشاعل بنت محمد الفقيه | ||||
أستاذ مناهج وطرق تدريس اللغة العربية المساعد بکلية التربية جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن | ||||
Abstract | ||||
استهدف البحث الحالي التعرف على فاعلية برنامج تدريبي مقترح في تنمية مهارات التدريس الإبداعي وعادات العقل لدى الطالبات المعلمات بکلية التربية، ولتحقيق ذلک استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي وهو منهج المجموعة الواحدة ذات التصميم القبلي one Group Pretest Posttest وقد تکونت العينة من مجموعة تجريبية تم اختيارها بطريقة عشوائية بلغ عددها (30) طالبة، وتکونت أدوات البحث من بطاقة ملاحظة لمهارات التدريس الإبداعي اللازمة للطالبة المعلمة مسار معلمة الصف لتدريس مقرر لغتي للصف الثالث الابتدائي من إعداد الباحثة، ومقياس عادات العقل من إعداد د. محمد بکر نوفل (2007) وقد تم اختيار سبع عادات منه وهي عادة (المثابرة، التحکم بالتهور، التساؤل وطرح المشکلات، جمع البيانات باستخدام جميع الحواس، تطبيق المعارف الماضية على أوضاع جديدة، الإصغاء بتفهم وتعاطف، إيجاد الدعابة)، وطبق کلا المقياسين قبليا وبعديا على المجموعة البحث، وقد توصل البحث إلى فاعلية البرنامج التدريبي المقترح في تنمية مهارات التدريس الإبداعي وعادات العقل لدى الطالبات المعلمات بکلية التربية، حيث أظهرت النتائج التالية إلى: وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى < 0.05) بين متوسط درجات أداء الطالبات المعلمات بکلية التربية القبلي وأدائهن البعدي في مهارات التدريس الإبداعي لمقرر لغتي. وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى < 0.05) بين متوسط درجات أداء الطالبات المعلمات بکلية التربية القبلي وأدائهن البعدي في عادات العقل. The current study aimed to investigate the effectiveness of using a proposed training program on developing student teachers’ creative teaching skills and brain habits at Princess Norah bint Abdulrahman University. The sample consisted of 30 student teachers who were randomly selected out of 130 student teachers enrolled in Arabic teaching strategy courses. An experimental method of one group pre-test and post test design was utilized to test the effectiveness of the training program. An observation check list was used to assess student teachers implementation of creative teaching skills on third grade language textbook. Also،to measure the student teachers’ usage of the brain habits inside the classroom،the researcher used Brain Habits scale developed by Nofel (2007). These kills include: persistence،control temerity،questioning،gather information using all sense،application of old knowledge on new situations،listen with understanding and empathy،and sense of humor. Major findings of the study showed the effectiveness of the training program on student teachers creative teaching skills and brain habits usage inside the classroom. The study showed significant differences (< 0.05) between students’ teachers’ mean scores before and after the training on both creative teaching skills and the brain habits. More explorations of creative teaching thinking skills in K-12 education were recommended. The researchers suggest adding a course to train student teachers on brain habits; and developing training programs to develop creative teaching skills and brain habits among K-12 teachers. | ||||
Keywords | ||||
مهارات التدريس الابداعي; عادات العقل | ||||
References | ||||
.http: //www.bu. edu.eg/portal/ uploads/Education/ Methodology/3007/ publications/Said%20Hamed%20Mohamed%20Yehia_r.docx
ثانیاً :المراجعة الأجنبیة:
Campbell, J(2006):Theorising Habits of Mind as aFramework for Learning , (available online).Retrieved Dec 2010 from http:// www.aare.edu.au/06pap/ca06102-pdf,Pp1-21
Costa.A.&Kalick,B.(2003).INTEGRATING AND Sustaining habits of Mind Association ofr Alexandria Virginia Association for Supervsion and Curriculum Development>
Costa,arther and Kallica,bena(2002):Describing 16 Habits of Mind,(available online).Retrieved july 2010 from http:// www.faculty.ksu.edu.sa- 74114 educational .pdf,Pp1-14.
Costa,A&GARMSTON,R.(1998).fivehuman passions think.crtical and Creative thinking.23(1),14-17
Donnell , P.” The Relationship Between Middle School Gifted Student’s Creativity Test Score and Self-Perception Regarding Friendship, Sensitivity. And Divergent Thinking Variables”, Un published Doctoral Dissertation , Graduate studies of Texas A & M University, .(2004) .
Fluellen,J.E.(2003).Teaching For Understanding Harvard Comes to Pennell Elementary A Teacher Research Report: J.N.A Eric digest ED480234
Gomes , J “ Using A Creativity- Focused Science Program To Foster General Creativity in Young Children : A Teacher Action Research Study “, Un published Doctoral Dissertation , Fielding Graduate University, .(2005).
Harris, J.(2005).Teaching Creativity. New York: Cambridge University, presst
Johnson, B. et. al (2005) : Habits of Mind A Curriculum for Community High School of Vermont Students Based on Habits of Mind: A Developmental Series By Arthur L. Costa and BenaKallick, Revised by: Vermont Consultants for Language and Learning Montpelier, Vermont.
Patrick, F.(2000). Open Classroom Structure and Examiner style: thee effect On Creativity in Children, Journal of Creative Behavior , Vo1.29,No.36,Pp.255-268
Raths,1.(1999). Teaching for thinking; Theory, Strategies, and Activities for the Classroom. Journal of Research in Science Teaching , Vo1.53,Pp.625-656
Seeley,K.(1997), Competencies for teachers for gifted and talented children. Journal for the education of the Gifted, Vo1.3 , Pp217-221 | ||||
Statistics Article View: 357 |
||||