تقدير الذات الأکاديمية لدى طلاب کليات المجتمع بالمملکة العربية السعودية | ||||
التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية) | ||||
Article 6, Volume 35, 169 جزء 2, July 2016, Page 175-210 PDF (348.22 K) | ||||
Document Type: بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة | ||||
DOI: 10.21608/jsrep.2016.32274 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
عبد الرحمن محمد علي الحبيب1; فهد عطية الصقري2 | ||||
1الاستاذ المشارک بقسم الادارة التربوية جامعة الملک سعود | ||||
2باحث دکتوراة کلية التربية جامعة الملک سعود | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة تقدير الذات الأکاديمية لدى طلاب کلية المجتمع في المملکة العربية السعودية، ولتحقيق هدف الدراسة اعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي بتصميم استبانة، وتم التحقق من صدقها وثباتها، وطبقها على أفراد الدراسة من طلاب کلية المجتمع، وبلغ عددهم (103) طالبا، واستخدم الباحث عدداً من الأساليب الإحصائية المناسبة لطبيعة هذه الدراسة، وکان من أهم نتائجها ما يأتي: · عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات الأکاديمية بين طلاب کلية المجتمع في السنة الأولى مقارنة مع طلاب السنة الثانية. · أن أغلب طلاب کلية المجتمع الحاليين معدلاتهم التراکمية حسب سجلات الکلية تقريباً (3) من (5) وهي فوق المتوسط. · أغلب الطلاب الحاليين الملتحقين بکلية المجتمع هدفهم الرئيس إکمال دراستهم الجامعية في التخصصات التي يرغبونها بعد إکمال دراسة الکلية وذلک عن طريق برامج التجسير. · استحداث کليات المجتمع للسنة التحضيرية کمتطلب أساسي للطلاب قبل الالتحاق بها سهل على الطلاب الالتحاق بالجامعات في امتداد التخصصات الموجودة بها دون وجود عوائق. The study aimed to identify the degree of academic self-esteem of the community college students in Saudi Arabia،to achieve the goal،the researcher adopted the descriptive and analytical approach to design the questionnaire،which was verified for its reliability، and was applied bythemembers of the students of the community college with a number of(103)students، the researcher useda number of appropriate statistical methods in line with this study، the most important results are of the followings: The lack ofstatistical significant differences inacademicself-esteemat the levelof(0.05) and lessamongcommunity collegestudentsin the first yearcomparedwith the second-year students. The majority ofthe present community collegestudentshave cumulative rates records about(3) out of (5) which isabove average. Mostof the current studentsenrolled in the Community Collegehave their main goal is to completetheir university studiesin thedisciplines thatthey wantafter completing thecollegestudy،by bridgingprograms. The development ofcommunity colleges for the preparationsyearas a prerequisitefor studentsbefore enrolling،makeeasystudentsenrollmentinuniversitiesacrossdisciplineswithout any obstacles. | ||||
Keywords | ||||
تقدير الذات الأکاديمية; کليات المجتمع. : Academicself-esteem; the community college | ||||
References | ||||
المراجع العربیة:
المراجع الأجنبیة:
| ||||
Statistics Article View: 184 PDF Download: 2,392 |
||||