مراجع الدراسة:
- · الخضور، إبراهیم (2009) .أسالیبالمعاملةالوالدیةوعلاقتهابالقلقالاجتماعی لدىطلابالمرحلةالثانویة،مجلةجامعةالبعث للعلوم الإنسانیة، 40 (8)، ص ص 55-91.
- · الخضور، إبراهیم، وعلی، مایامحمد(2012) . أسالیبالمعاملةالوالدیةوعلاقتهابالتفکیر الإبتکاریلدىطلابالصفالسابعالإعدادیفیمدارسمدینةحمص. مجلةجامعةالبعثللعلومالإنسانیة، 34 (9)، ص ص 9-38.
- · عبد الوهاب، أمانی عبد المقصود (1999) . الشعور بالأمن النفسی وعلاقته بأسالیب المعاملة الوالدیة لدى تلامیذ المدرسة الابتدائیة . المؤتمر الدولی السادس، مرکز الإرشاد النفسی، جامعة عین شمس، ص ص 691-760.
- · جابر، جابر عبدالحمید(1999) .استراتیجیاتالتدریسوالتعلم . سلسلةالمراجعفىالتربیةوعلمالنفس،الکتابالعاشر،القاهرة :دارالفکرالعربی.
- · رسلان، شاهین (2012) .الأمومةومشکلاتالطفولة .القاهرة : دارغریب للطباعة والنشر والتوزیع .
- · عبدالرؤوف،طارق،ومحمد ربیع (٢٠٠٨) . توظیفأبحاثالدماغفیالتعلم.عمان: دارالیازوریالعلمیة للنشروالتوزیع.
- · مصطفی، علی أحمد (2006) . البناء العاملى لدافعیة الإتقان وأثره على تبنــى أسالیب التعلم والتحصیل الأکادیمــی لدى طلاب کلیة التربیة . مجلة رسالة الخلیج العربی العدد (101) ص ص 59-96.
- · آل محرز، علی سعید (2009) . الاتجاهات الوالدیة فی التنشئة کما یدرکها الطلاب الصم بالمرحلة المتوسطة والثانویة بالعاصمة المقدسة وعلاقتها بمفهوم الذات. رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
- · الهنداوی،علیفالح(2002) .علمنفسالنموالطفولةوالمرهقة. ط2، الإماراتالعربیةالمتحدة : دارالکتابالجامعی.
- · الحوش، مازنسلیمان، ودار،نسیمة بن(2013) . علاقةالأنماطالتربویةالأسریةببعض المشکلاتالأسریةوالمدرسیة (دراسةمیدانیةعلىعینةمنتلامیذالمرحلةالمتوسطة) .الملتقى الوطنی الثانی حول : الاتصال وجودة الحیاة فی الأسرة، کلیة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة – جامعة قاصدی مرباح ورقله، فی الفترة من 9-10 إبریل 2013، ص ص 1- 18.
- · النیال، مایسةأحمد (2002) . التنشئةالاجتماعیة، مبحثفیعلمالنفسالاجتماعی.الإسکندریة : دارالمعرفةالجامعیة.
- · أبوغزال، معاویةمحمود(2011) . النموالانفعالیوالاجتماعیمنالرضاعةإلىالمراهقة. الأردن : عالمالکتبالحدیث.
- · عبد اللطیف، محمد أحمد (2013) . أسالیب التعلم السطحی والعمیق وعلاقتها بالتحصیل الأکادیمی ودافعیة الإتقان . مجلة کلیة التربیة بجامعة الأزهر، 153 (2)، ص ص 145-191.
- · حمود، محمدالشیخ(2010) . أسالیبالمعاملةالوالدیةکمایدرکهاالأبناءالأسویاءوالجانحون)دراسةمیدانیة مقارنةفیمحافظةدمشق(.مجلةجامعةدمشق للعلوم الإنسانیة، 26 (4)، ص ص 17 – 56.
- · الدیب، محمدعلی(١٩٩٥) .انتقالأثرالتعلمفیالتنشئةالوالدیةوحجمالأسرة وعلاقتهباکتسابسلوکیالثقةالمتبادلةوالعدوانیةکسلوکیاتمتعلمةلدىالمصریین - والعمانیین/ دراسةمقارنة،المجلةالمصریةللدراساتالنفسیة، 12،٧١- ١٠1.
- · محمد، منالعبدالنعیم(٢٠٠٤).أثربرنامجلتنمیةالدافعیةللإتقانعلىبعضالمتغیراتالسلوکیةوالانفعالیة.رسالةماجستیر،معهدالدراساتوالبحوثالتربویة،جامعةالقاهرة.
- · الشریف، نادیه محمود، وأحمد، دینا خالد، ومبروک، أسماء توفیق (2014) . الفروق فی دافعیة الإتقان المرتفعة والمتوسطة والمنخفضة فی کل من التحصیل الأکادیمی واستخدام نصفى الدماغ . مجلة العلوم التربویة بمعهد الدراسات والبحوث التربویة – جامعة القاهرة، 2 (2)، ص ص 441-477.
- · عتروس، نبیل (2010) . أسالیب المعاملة الوالدیة الخاطئة وعلاقتها ببعض المشکلات السلوکیة لدى أطفال ما قبل المدرسة. مجلة العلوم التربویة والنفسیة - جامعة باجی مختار، عنابه، 26، ص ص 223-251.
- · محرز، نجاحرمضان(2005). أسالیبالمعاملةالوالدیةوعلاقتهابتوافقالطفلالاجتماعیوالشخصیفیریاضالأطفال . مجلةجامعةدمشقللعلومالتربویة،21 (1)،ص ص 285 – 319.
- · داود، نسیمه، وحمدی، نزیه (2004) . الأسرة ورعایة الأبناء : دلیل إرشادی للأسرة. ج1: الأسرة والطفل،الریاض :مکتب التربیة العربی لدول الخلیج.
- · مختار، وفیقصفوت(2005) : سیکولوجیةالطفولةدراسةتربویةنفسیةفیالفترةمن عامینإلىأثنىعشرعاما. القاهرة : دارغریب للطباعة والنشر.
- · قناوی، هدى محمد (1991) . الطفل تنشئته وحاجاته . ط2، مصر : مکتبة الأنجلو المصریة.
- · Alles, M., Fourdrinier, C., Roux, A. & Schneider, B. (2002). Parents’ structuring of children’s daily lives in relation to the quality and stability of children’s friendships. International Journal of Psychology, 37, pp. 65-73.
- · Barron, K. (2000). Acheviement goals and optimal motivation: should we promote mastery.paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research, Association, New Orleans , 9 , pp. 43- 68.
- · Berk, L. (2000). Child Development. (5th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
- · Bukatko, D. & Daehler, m. (1992). Child Development . Boston: Houghton moffion.
- · Buri, J. R. (1991). Parental Authority Questionnaire. Journal of Personality and Social Assessment, 57,110-119.
- · Deanna, A .M. (1998) . parenting styles and discipline methods among Different ethnic groups, California state university, long Beach.
- · Douglas, C. (2002). The effect of mastery and performance goals on college student’s motivation, higher education, master learning , Hawaii , pp. 22- 41.
- · Gottfried, A. (1994). Role of parental motivational practices on children’s academic intrinsic motivation and achievement. journal of Educational psychology, 5, pp.15- 29.
- · Hauser, P. & Shonkoff, J. P. (1998). I think I can: understanding and encouraging mastery motivation in young children, national association for the education of young children, 53 ( 4), pp. 67-71.
- · Kaplan, P. (1993). The Human Odyssey: Life-Span Development. Minneapolis/St. Paul: West publishing company.
- · Karen , A. Larry , L . M . Melanie , C . Msty , L . B & John , M . C . (2004). TheRelationship Between Respite Care and Child Abuse Potential in Parents Of Children With Developmental Disabilities. A Preliminary Report . Journal of Developmental and Physical Disabilities, 16 (3), pp. 23-28.
- · Keilty, B. (2003). Motivating for competence: Integrating child - and family - focused mastery motivation strategies into early intervention for the extremely premature infant and toddler, Special education graduate school of education and human development, George Washington University, pp. 119-140.
- · Kogan , M . D., Blumberg, S . J., Schieve, L. A . , Boyle , C. A . , Perrin , J. M . , Ghandour , R . M., van, P. C. (2009). Prevalence of parent-reported diagnosis of autism spectrum disorder among children in the US. Pediatrics, 124, pp. 1395-1403.
- · Kowal , A . K . , Krull , J . L . & Kramer , L. (2006) . Shared understanding of parental differential treatment in families. Social Development, 15(2), pp. 276-295
- · MacTurk, R. H. & Morgan, G. A. (1995). Matery motivation: origins, conceptualizations and applications. Norwood, N. J: Ablex.
- · McConachie, H., & Diggle, T. (2007). Parent implemented early intervention for young children with autism spectrum disorder: A systematic review. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 13, pp. 120-129.
- · McHale , S. M . , Updegraff , K . A . , Shanahan , L . , Crouter , A. C., & Killoren, S . E . (2005). Siblings' differential treatment in Mexican American families. Journal of Marriage and Family,67, pp. 1259-1274.
- · Moore , T. R . & Symons , F. J. (2009). Adherence to behavioral and medical treatment recommendations by parents of children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39, pp. 1173-1184.
- · Mounts, N. S. (2002). Parental management of adolescent peer relationships in context: the role of parenting style. Journal of Family Psychology, 16, pp. 58 - 69.
- · Pituch , K . , Green , V. A . , Didden , R . , Lang , R . , O’Reilly , M . F. , Lancioni , G . E . & Sigafoos , J. (2011). Parent reported treatment priorities for children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 5, pp. 135-143.
- · Poonam & Punia , S. (2012). Impact of parental and contextual factors on differential treatment of siblings in the families. Home and Community Science, 6(2), pp. 107-112.
- · Rice , F. (2000). Human Development: A life span approach. Macmillan Publishing Company: NewYork.
- · Sandra , P . , Siegel , A . , Alison , M . & Christine , Y. (2003). Mastery motivation and expressive language in young children, Journal of Deaf Studies and Deaf Education , Oxford University ,pp. 136- 152.
- · Santrack , J.W. (1999). Lifespan development. Boston , MA: McGraw-Hill College intelligence.
- · Shanahan , L . , McHale , S. M . , Crouter , A . C . & Osgood , W. (2008). Linkages between parents’ differential treatment, youth depressive symptoms, and sibling relationships. Journal of Marriage and Family , 70(2), pp.480-494.
- · Shaw , N. E. (2008). The Relationship between perceived Parenting Style, academic self-efficacy and college adjustment of freshman engineering students. Ph Thesis,University Of north Texas, Texas.
- · Shiner , R. L. (1998). How shall we speak of children's personalities in middle childhood? : A preliminary taxonomy, Psychological Bulletin, 124, pp. 308- 332.
- · Shonkoff , J. P. & Phillips , D. A. (2000). From Neurons to neighborhoods: The science of early childhood development. Washington DC: National Academy Press:
Available on-line : http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED446866.pdf
- · Springer, C. & Reddy , L. A. (2010). Measuring parental treatment adherence in a multimodal treatment program for children with ADHD: A preliminary investigation. Child & Family Behavior Therapy, 32, pp.272-290.
- · Turner, L. & Johnson, B. (2003). A model of mastery motivation for At-Risk preschoolers. Journal of Educational Psychology, 95 (3) , pp. 495-515.
- · Turner, R. , Chandler . M , & Huffer. S. (2009). The influence of parenting style and ethnicity on academic self-efficacy and academic performance. Available on-line: http//hdl.hndle/1969/ 3717.
- · Van , D . , William , C . , Katharina , K. & Guy , K. (2008). Scaling-up antiretroviral treatment in Southern African countries with human resource shortage: How will health systems adapt? Social Science & Medicine,66 , pp. 2108-2121.
- · Wachs, T. D . & Combs, T. (1995).The domains of mastery motivation, In R. H. MacTurk, & G. A. Morgan, (Eds.) Mastery motivation origins, conceptualizations and applications, pp. 147-164, Norwood, N.J: Ablex.
|