Developing Preparatory School Pupils’ Speaking Skills Through Brain-Based Learning. | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 3, Volume 27, Issue 6.3, June 2021, Page 41-83 PDF (888.82 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2021.342273 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
Mohamed Abdulhamid Ahmed Abdulhamid* 1; Ahmed Hassan Seifeddin* 2; Mohamed Farrag Badawi* 3; Hager Gamal Ahmed Al-Tonsi* 4 | ||||
1English Language Instructor & Cambridge Certified Mentor & Supervisor | ||||
2Professor of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education Menoufia University | ||||
3Associate Professor of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education October 6 University | ||||
4Assistant Professor of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education Helwan University | ||||
Abstract | ||||
The present study was conducted to investigate the effect of brain-based learning on developing preparatory school pupils’ EFL speaking skills. The study used the pre-post tested one group design. The participants were 30 first year preparatory stage pupils from Dr. Mustafa Musharraf Preparatory School in Cairo. To achieve the aim of the study, an EFL speaking skills pre-posttest was designed to measure the pupils’ performance in EFL speaking skills. It was administered to the participants before and after the experiment. Pupils were pre-tested, to identify their entry level of EFL speaking skills. Then, the proposed program based on brain-based learning was implemented. The post-administration of the test was to assess the development in participants’ EFL speaking skills. The mean scores of the pre-post administrations of the test were statistically treated. The results indicated that there was a statistically significant difference at 0.01 in the pre- and post-administrations of the EFL speaking skills test in favor of the post-administration. In light of this finding, it is recommended that the use of brain-based learning should be exploited to develop pupils’ EFL speaking skills. أجريت هذه الدراسة للتحقيق في تأثير التعلم المعتمد على الدماغ على تطوير مهارات التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لطلاب المدارس الإعدادية. استخدمت الدراسة تصميم المجموعة الواحدة، وتكونت عينة البحث من 30 تلميذة من الصف الأول الإعدادي في مدرسة الدكتور مصطفى مشرف الإعدادية بالقاهرة. ولتحقيق هدف الدراسة، تم تصميم اختبار قبلي بعدي لقياس أداء التلميذات في مهارات التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وقد تم اختبار التلميذات قبل التجربة وبعدها، حيث تم اختبارهن قبل تطبيق البرنامج لتحديد مستواهم في مهارات التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وبعد ذلك تم تنفيذ البرنامج المقترح القائم على التعلم القائم على الدماغ، ثم تم اجراء الاختبار البعدي لقياس التطور في مهارات التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لدى التلميذات عينة البحث. وقد تم معالجة متوسط درجات الاختبار القبلي البعدي إحصائيًا، وأشارت النتائج إلى وجود فرقا إحصائيًا عند 0.01 في الاجراء القبلي والبعدي لاختبار مهارات التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لصالح الاختبار البعدي. في ضوء هذه النتيجة، يوصى باستخدام التعلم القائم على الدماغ لتطوير مهارات التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. | ||||
Keywords | ||||
brain-based learning؛ EFL speaking skills؛ preparatory school pupilsالتعلم القائم على الدماغ; مهارات التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية; تلاميذ المدارس الإعدادية | ||||
Statistics Article View: 36 PDF Download: 61 |
||||