Identification of gifted students in different global contexts: literature review التعـرف على الطــلاب المـوهـوبيــن في سياقــات عالميــة مختلفــة: مــــراجعــــة الأدبيــــات | ||||
مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||||
Article 8, Volume 17, Issue 60.1, March 2024, Page 1-34 PDF (852.25 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/sero.2024.344238 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
Mansour Shubrum Alsuwailimi | ||||
Ministry of Education, Riyadh, Saudi Arabi | ||||
Abstract | ||||
The process of identifying gifted students plays a vital role in the nurturing and development of such students as providing appropriate educational opportunities that match their abilities and address their needs depends on proper identification. This paper examines the issue of identifying gifted students in different global contexts by reviewing relevant literature and analysing the procedures used in a range of educational systems. It highlights the practices and procedures used for the identification of giftedness in five countries: Singapore, Malaysia, Finland, the United States (US) and Australia. These countries were selected to provide insights into the influence of a range of factors, including different beliefs, philosophies, policies, ideologies, economic situations and priorities. While many identifying practices differ from country to country, they are consistent in contributing to caring for gifted students. Notably, the country’s policy and philosophy, culture and beliefs play a key role in the field of gifted education. مستخلــص الـدراســة تلعب عملية اكتشاف الطلاب الموهوبين دورًا حيويًا في رعاية هؤلاء الطلاب وتنميتهم، حيث إن توفير الفرص التعليمية المناسبة التي تتناسب مع قدراتهم وتلبي احتياجاتهم تعتمد على التحديد السليم. تتناول هذه الورقة مسألة تحديد الطلاب الموهوبين في سياقات عالمية مختلفة من خلال مراجعة الأدبيات ذات الصلة وتحليل الإجراءات المستخدمة في مجموعة من الأنظمة التعليمية. ويسلط الضوء على الممارسات والإجراءات المستخدمة لتحديد الموهبة في خمس دول: سنغافورة وماليزيا وفنلندا والولايات المتحدة وأستراليا. وقد تم اختيار هذه البلدان لتقديم نظرة ثاقبة حول تأثير مجموعة من العوامل، بما في ذلك المعتقدات والفلسفات والسياسات والأيديولوجيات والأوضاع الاقتصادية والأولويات المختلفة. في حين أن العديد من الممارسات التعريفية تختلف من بلد إلى آخر، إلا أنها تتسق في المساهمة في رعاية الطلاب الموهوبين. ومن الجدير بالذكر أن سياسة الدولة وفلسفتها وثقافتها ومعتقداتها تلعب دورًا رئيسيًا في مجال تعليم الموهوبين. | ||||
Keywords | ||||
Identification; gifted students; global context. التعرف، الطلاب الموهوبين، السياق العالمي | ||||
Statistics Article View: 65 PDF Download: 115 |
||||