الخصائص السيكومترية لمقياس التواصل اللغوي لدى أطفال اضطراب طيف التوحد | ||||
المجلة التربوية لتعليم الکبار | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 26 March 2024 | ||||
Document Type: ملخصات لرسائل | ||||
DOI: 10.21608/altc.2024.267121.1129 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
عبد الرحيم فؤاد محمود | ||||
كلية التربية-جامعة أسيوط | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى التحقق من الخصائص السيكومترية (الصدق والثبات) لمقياس التواصل اللغوي لدى أطفال اضطراب طيف التوحد، وشمل البحث على عينة مكونة من (30) من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من مراكز التربية الخاصة بمحافظة أسيوط، وتراوحت أعمارهم ما بين (6- 12) سنة، وتمَّ تطبيق مقياس التواصل اللغوي لدى أطفال اضطراب طيف التوحد (إعداد الباحث) وأسفرت النتائج عن: تمتع مقياس التواصل اللغوي لدى أطفال اضطراب طيف التوحد بمؤشرات صدق وثبات مقبولة يمكن الاعتماد عليها، واستخدم في الصدق طريقة صدق المحكمين، والاتساق الداخلي، واستخدم في الثبات طريقة ألفا كرونباخ. The current research aimed to verify the psychometric properties (validity and reliability) of Language Communication Scale among children with autism spectrum disorder. The study included a sample of (30) male and female children from special needs centres in Assiut, whose ages ranged between (6-12) years. The Language Communication Scale among children with autism spectrum disorder was applied to children with autism spectrum disorder (prepared by the researcher). The results showed that Language Communication Scale among children with autism spectrum disorder has acceptable and reliable indicators of validity and reliability. The arbitrators' reliability method and internal consistency were used for validity, and Cronbach's alpha method was used for reliability. | ||||
Keywords | ||||
الخصائص السيكومترية; التواصل اللغوي; أطفال اضطراب طيف التوحد | ||||
Statistics Article View: 17 |
||||