Evaluating the Extent of Application of Architectural Design Standards for Autism Centers in Qassim Region (Case Study: Al-Tamimi Center in Al-Qassim Region / Unayzah) تقييم مدى تطبيق معايير التصميم المعماري لمراكز التوحد في منطقة القصيم (حالة دراسية: مركز التميمي في منطقة القصيم / محافظة عنيزة) | ||||
JES. Journal of Engineering Sciences | ||||
Article 10, Volume 52, Issue 3, May 2024, Page 360-382 PDF (2.01 MB) | ||||
Document Type: Case Study | ||||
DOI: 10.21608/jesaun.2024.256464.1295 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
Azzam Ibrahem Aljutaily 1; Abdulaziz Alhrabi 2 | ||||
1Architecture, Student, Qassim University, Buraydah, Saudi Arabia | ||||
2collage of Architecture and planning, Professor, Qassim University, K.S,A, | ||||
Abstract | ||||
The study aims to evaluate the extent of application of architectural design standards for autism centers, and to know the concepts and principles of special architectural design standards for individuals with autism, within their buildings, facilities, and environments. The problem of the research lies in the inadequacy of architectural design in providing the needs and specifications within the building for the individuals of the same unit. The methodology relied on previous studies to identify the special concepts in the field of care for people with special needs, define and understand the behaviours inside buildings that affect individuals with autism, study and analyze a case study of a building specialized in caring for individuals with autism, and distribute a questionnaire to users to obtain their opinions about the integrity of the building’s specifications and the extent to which they are provided for individuals with autism. The results of the study indicate that 53% strongly agree that the center’s facilities provide appropriate needs for autism, the design meets security and safety standards, the optimal use of lighting is met, and that the colors used in the center are appropriate. 41% agree that the center is consistent with the applications existing, that the furniture used, that the sanitary, mechanical installations and windows used are appropriate for individuals with autism. تهدف الدراسة إلى تقييم مدى تطبيق معايير التصميم المعماري لمراكز التوحد، ومعرفة المفاهيم والمبادئ لمعايير التصميم المعمارية الخاصة لأفراد التوحد، داخل المباني والمرافق والبيئات الخاصة لهم. تكمن مشكلة البحث في قصور التصميم المعماري في توفير الاحتياجات والمواصفات داخل المبنى لأفراد التواحد. اعتمدت المنهجية على الدراسات السابقة للتعرف على المفاهيم الخاصة لمجال رعاية ذوي الاحتياجات الخاصة، وتعريف وفهم السلوكيات داخل المباني التي تؤثر على أفراد التوحد، ودراسة وتحليل حالة دراسية لمبنى متخصص لرعاية أفراد التوحد، وتوزيع استبانة على المستخدمين لاستجلاء أراءهم حول تكامل مواصفات المبنى ومدى توفيرها لأفراد التوحد. تشير نتائج الدراسة بأن 53% يتفقون بشدة على أن مرافق المركز توفر الاحتياجات المناسبة للتوحد، كما أن التصميم مستوفي لمعايير الأمن والسلامة والاستخدام الأمثل للإضاءة بنسبة 44% متفقين بشدة، أما الألوان المستخدمة بنسبة 41% متفقين، ويتضح بأن المركز متناسق مع التطبيقات الموجودة، والاثاث المستخدم والتركيبات الصحية والميكانيكية والنوافذ المستخدمة مناسبة لأفراد التوحد. | ||||
Keywords | ||||
التوحد; مباني الرعاية الخاصة; ذوي الاحتياجات الخاصة; العمارة Autism Spectrum Disorder, Special Needs Buildings, Architecture | ||||
References | ||||
المراجع العربية ]5[ إبراهيم، مها محمود. تکامل التصميم الداخلي وعلم الأعصاب: نحو منهجية لتطبيق علم الأعصاب في الفراغات الداخلي. مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، 2019. 4(14): p. 36-57. جمهورية مصر العربية. ]7[ بوقرة، عواطف. و حليمه. بوقرة، القياس والتشخيص في التربية الخاصة ــ اضطراب التوحد أنموذجا ــ. مؤتمرات الآداب والعلوم الانسانية والطبيعية، 2019. جامعة المسيلة : الجزائر. ]8[ مصطفى، أسامه فاروق. و الشربيني، السيد كامل. التوحد الأسباب، التشخيص، العلاج. دار المسيرة للنشر والتوزيع 2011، 74. عمان. ]10[ الشحات، خلود. الحسيني، محمد. و خليل، نجلاء. أطفال التوحد. المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة– جامعة المنصورة، 2019. 6(2): p. 1-24. جمهورية مصر العربية. ]11[ حسن، سعيد. سمير، علاء. وعبدالله، منال. تعديل سلوك أطفال التوحد من خلال تصميم الفراغات السکنية. مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، 2022. 7(33): p. 250-265. جمهورية مصر العربية. ]14[ العفيفي ،سمر. جواد، ايمان. التصميم المعماري لمدارس الدمج. مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية, 2023. 8(37): p. 74-101. جمهوية مصر العربية. English References [1] Elafifi, S. and I. Gawad, Architectural Design For Inclusive Schools “Towards An Integrated Evaluation Methodology For Autism. Journal of Architecture, Arts and Humanistic Sciences, 2023, Eygpt. [2] Zeidan, J., et al., Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism research Journal, 2022. 15(5): p. 778-790. United States Of America. [3] Clouse, J.R., J. Wood-Nartker, and F.A. Rice, Designing beyond the Americans with Disabilities Act (ADA): Creating an autism-friendly vocational center. Health Environments Research Design Journal, 2020. 13(3): p. 215-229. United States Of America. [4] Nazri, N.A. and Z. Ismail, Educational building facilities for children with autism in Malaysia. Jurnal Teknologi, 2016. 78(5-2): p. 49-54. Malaysia [6] Mostafa, M., Architecture for autism: Autism ASPECTSS™ in school design. International Journal of Architectural Research: ArchNet-IJAR, 8(1), 143-158, 2015. 8: p. 55. United States Of America. [9] Maenner, M.J., et al., Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years—Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 sites, United States, 2020. 2023. 72(2): p. 1. United States Of America. [12] Gaines, K., et al. Designing for Autism Spectrum Disorders. Publisher: Routledge, 2016. United States Of America. [13] Ghazali, R., S. Md Sakip, and I. Samsuddin, Creating positive environment for autism using sensory design. Environment-Behaviour Proceedings Journal, 2019. 4(10): p. 19-26.Indonesia. [15] Christopher, B., Designing Environments for Children and Adults With ASD. GaArchitects Seminar, 2011. United Kingdom. | ||||
Statistics Article View: 183 PDF Download: 336 |
||||